Nya tjänster från Vodafone
De två nya tjänsterna är Vodafones hittills största satsning och innebär enligt företaget helt nya möjligheter. Fokuseringen har flyttats från tekniken till själva användningen och både Live och Mobile Office kommer släppas tillsammans med specialdesignade terminaler där alla inställningar redan finns i telefonen när kunden köper den.
- Vi operatörer har fram tills idag haft för stort fokus på tekniken - såväl i våra faktiska erbjudanden mot kunderna som i vår kommunikation. Med Vodafone Live! och Vodafone Mobile Office tar vi helt nya grepp för att göra det enkelt och attraktivt att använda alla de tjänster som är möjliga i dagens mobila datanät. Samtidigt lägger vi också grunden för hur vi paketerar och distribuerar tjänster den dagen vi slår på vårt 3G- nät, säger Jon Risfelt, vd och koncernchef på Vodafone Sverige.
- Nyckeln för att kunna erbjuda enkla och attraktiva tjänster finns i ännu närmare samarbeten mellan hårdvaruleverantörer, operatörer och tjänsteutvecklare där vi kan utveckla och integrera våra tjänsteerbjudanden tillsammans. Det bygger båda dessa koncept på och kunderna tjänar på detta genom tillgång till enklare och bättre tjänster samtidigt som vi i branschen mer aktivt kan driva den mobila utvecklingen i samhället framåt, fortsätter Jon Risfelt.
Vodafone Live!
Så heter Vodafones nya konsumenttjänst. Tanken bakom den är att ta tillvara på alla de multimediala och mobila kommunikationsmöjligheter som mobiltelefonin idag kan erbjuda, skriver Vodafone i en pressrelease.
Alla tjänster i Vodafone Live utnyttjar färg, ljud, bild och text och tjänsteutbudet är integrerat med de allra senaste kameraförsedda mobiltelefonerna på marknaden via Vodafones egna programvara. Kameratelefonerna som till en början ingår i konceptet är Panasonic GD87 och Nokia 7650.
Såväl Panasonic GD87 som Nokia 7650 har utrustats med Vodafones egna ikonbaserade användargränssnitt som fungerar parallellt med telefonens egna menysystem. Ytterligare terminaler kommer också att anpassas för Vodafone Live framöver.
Ute i handeln kommer kunderna att kunna köpa tjänsteutbudet och kameratelefonerna för Vodafone Live i ett färdigt paket. Det innebär att kunderna inte själva behöver göra några inställningar för att kunna utnyttja tjänsterna. Allt är förprogrammerat direkt vid inköpstillfället.
I Vodafone Live ingår flera tjänster. Bland kommunikationstjänsterna märks Vodafone MMS med vilken man kan skicka och ta emot meddelanden med text, ljud och bild och en meddelandetjänst som ger kunden e-posten direkt i mobiltelefonen. Nyheter, sport, musik och spel kommer att erbjudas i samarbete med innehållspartners, som till exempel Aftonbladet. I tjänsteutbudet ingår också olika typer av innehåll som kan laddas ner till telefonen, till exempel polyfoniska ringsignaler och färdiga bilder.
Vodafone Mobile Office
Den andra tjänsten heter Mobile Office och är Vodafones nya koncept på företagssidan som på sikt kommer att innehålla en mängd tal- och datatjänster anpassade för företagsvärldens mobila och globala arbetsmiljö.
I dagsläget finns dock bara en tjänst - Remote Access. Det är en tjänst som ger företag möjlighet att koppla upp sig mot sina lokala nätverk via dagens mobila datanät från bärbara datorer. Därmed kan företagens medarbetare var som helst och när som helst komma åt e-post, Internet, intranät och annan affärskritisk information inom företaget.
Såväl Live som Remote Access kommer att lanseras före jul.