Nytänkande krävs för m-handel
I samma andetag har också säkerhetsbolagen börjat vässa tänderna för att utveckla avancerade säkerhetslösningar för handdatorer. Krav på ökad säkerhet, bland annat, i och med ekonomiska transaktioner anges som ett motiv.
Löften om ökad säkerhet ska nämligen locka folk att plocka fram den digitala plånboken. Men frågan är om det är kring säkerheten som skon klämmer. I en omfattande undersökning om folks beteende på nätet fick intervjupersonerna svara på frågan varför de inte handlar via Internet.
"Det är för krångligt", svarade de flesta.
De kommersiella sajterna är helt enkelt för opedagogiska.
Att de flesta inte handlar på nätet för att det upplevs som osäkert är alltså delvis en myt. Vad kan då de framtida m-handelsidkarna lära sig av detta? Många tror att det kommer att lösa sig av sig självt i och med GPRS.
Men med tanke på dagens, i många fall, mediokra wap-sidor krävs det nog lite mer än så.
Samtidigt som det går dåligt för många företag som från start satsat stort på m- och e-handel visar en annan undersökning att samma företeelse är en hit för redan etablerade företag, som mer använder m-handeln som ett komplement till den traditionella verksamheten.
I och för sig är det logiskt - för på nätet borde ju varumärket vara ännu viktigare än om man, till exempel, slinker in i en affär på väg hem från jobbet. Ett känt varumärke ger trovärdighet. Dessutom kan ju de redan etablerade företagen marknadsföra sig gratis.
För att man ska strunta i den kollektiva gemenskapen på lördagsförmiddagarna då man trängs med folk och fä skivbutiken, för att man ska försaka den där ljuvliga känslan av att klämma på CD-fodral och istället handla skivan via mobilen krävs: Att marknaden mognar, som det så vackert heter - det vill säga att vi konsumenter ändrar vårt beteende och inte längre vill gå till skivbutiken för känslans skull, rejält lägre priser i m-butikerna än i de traditionella, lyckad marknadsföring, träffsäkra sökmotorer och en revolution på wap-fronten när det gäller pedagogik.
Eller så smittar dagens trend, när det gäller e-handel, av sig på m-handel. Och då kanske vi väljer att handla skivor via mobilen - men bara från den traditionella butik där vi i dag är stamkunder.