MOBIL MARKNADSFÖRING
Nytt annonsformat i TrackID
Nu lanseras ett nytt annonsformat som integrerar reklaminslag i ljud- och videofiler och kombinera dessa med kupongerbjudanden till användarens smartphone.
Det blir allt vanligare att mobilannonser nyttjar att mobilen är ett actionbaserat medium med en möjlighet att göra ett avslut. Bonnier Mobilab och Bonnier Responsmedier lanserar nu ett nytt annonsformat som känner igen ljud- och videoannonser och kopplar dessa till kupongerbjudanden som visas i användarens smartphone. Återkopplingen blir på så sätt starkare och det blir möjligt för annonsören att komma närmare försäljning.
Tekniken bakom baserar sig på Sony Ericssons musikigenkänning som heter TrackID, det vill säga att låten känns igen och visas med namn, artist och skiva. Track ID, som lanserades för över fem år sedan får nu ett nytt användningsområde. Först ut med det nya formatet blir Procter & Gamble som kör en kampanj med Gillette.
Uppehovsmannen bakom det nya formatet heter Joachim Alvarez:
- Formatet fungerar för alla typer av ljud och video. För att göra formatet mer tillgängligt, har vi har även API:er klara för den appmakare som vill integrera TrackID-baserade annonser i sin tjänst.