app#switch ska locka till WP8-byte

Nytt Nokiasök hittar dina favoritappar

Det finns i dag 120 000 appar i Windows Phone Store. Nokia vill nu göra det lättare för iOS- och Android-användare som utvärderar bytet till en Windows Phone 8-baserad Lumia-telefon att matcha de appar de redan har. Men även att hitta appar som inte är med i topp-tio. Det är målet bakom ett nytt samarbete med appsökmotorn Xyo. Mobil har talat med Nokia och Xyo.

Publicerad Senast uppdaterad

För att underlätta bytet till Windows Phone 8-baserade Lumia-telefoner har Nokia ingått ett internationellt samarbete med applikationssökmotorn Xyo. Samarbetet innebär att Nokia länkar till den del av Xyos sökportal som är dedikerad till bytet till Lumia, app#switch, i en mängd kanaler, inklusive bokmärke i vissa Lumia-telefoner. Ios- och Android-användare skriver in namnet på en app och motorn lämnar förslag på matchande appar i windows Phone 8. Sverige är ett av 15 länder där App#Switch finns tillgänglig till en början. Xyos app#switch-sida är även tillgänglig för icke WP8-användare, såsom Xyos sökning för appar i övriga plattformar.

– Det är ett jättebra initiativ men det är en beta och det saknas i dagsläget några självklara lokala appar som har alternativ som jag vet finns, säger Klas Ström, Head of Product Marketing, North West Europe, på Nokia, till Mobil.

Även Lumias ”Welcome Home”-sida för Windows Phone-applikationer på Mac och PC, som hjälper Windows Phone-användare att flytta kontakter, musik, spellistor, bilder, video och kalender till plattformen, syftar till att underlätta bytet. Framöver blir Xyo även appsökleverantör för denna applikation utanför USA. I USA fortsätter Mark/Space i samarbete med Quixey som leverantörer för Welcome Home-applikationen.

– Där kan du som konsument flytta all relevant data men också hitta de appar som du använder och ladda ner dem, säger Ström.

På frågan om Nokia har några planer på att subventionera köpet av ett antal matchande appar i Sverige, som ett extra incitament till ett byte till Lumia, är svaret nej.

– Kartorna får man på köpet, vissa populära appar kan vi exklusivt erbjuda kostnadsfritt, och många spel man investerar i ’in app purchases’ kan ju enkelt flyttas över mellan plattformar så på så sätt behåller man sin investering. Annars så upplever jag att ’prova’ i Windows Phone ofta innebär att man får appen gratis fast med reklam i. Jag känner inte till några planer på att subventionera appar annars, säger Ström.

Windows Phone Store har i dag över 120 000 appar, och av de 50 topp-appar som är tillgängliga i iPhone och Android är det 46 som även är tillgängliga för Nokia Lumia, enligt Nokia-bloggen ”Conversations by Nokia”.

Xyos besökare laddar ner appar oftare

Några hårda siffror om hur många Windows Phone 8-appar som laddats ner sedan lanseringen finns tyvärr inte. Enligt Techradar, som hänvisar till Todd Brix, senior director för Windows Phones Appteam, ökade nedladdningar med 100 procent under de första 30 dagarna.

För Xyo, som grundades för 18 månader sedan och vars nya sökmotor gick in i beta i augusti i år, är samarbetet med Nokia utan tvekan en stor affär då sökmotorn kommer att synas i samband med olika Lumia-kampanjer och dedikerade webbsidor. Enligt Xyos vd Zoe Adamovicz ger användningen av sökverktyget mycket högre frekvens på nedladdningar. Hon påpekar att 10 procent av toppapparna i App Store och Google Play idag står för 90 procent av alla nedladdningar. På Xyo är det däremot så många som 75 procent av alla appar som står för 90 procent av alla nedladdningar via Xyo.

– Sedan vi lanserade har vi sett en install-klick-frekvens på 22 procent från våra användare. Med andra ord tänker 22 procent av våra användare installera en app direkt från Xyo.net, säger hon.

(Klicka på grafiken för att se den i full storlek)

Enligt Matthaus Krzykowski, medgrundare och Chief Growth Officer på Xyo är det sökmotorns fokus på de vanligaste sökbeteenden som leder till högre nedladdningar.

– Vi siktar in oss på de vanligaste appsöksbeteenden. I framtiden kommer vi även att integrera användaranpassat sök, säger han till Mobil.

Det vanligaste sökbeteendet är generellt sök i appkategorier med cirka 80 procent av alla sökningar.

Matthaus Krzykowski vill inte kommentera kring vare sig en eventuell exklusivitet med Nokia eller framtida samarbeten med andra operativsystem eller tillverkare.

Källa