Nu börjar operatörerna leta efter nya målgrupper att marknadsföra sig mot. Att över en och en halv miljon svenska pensionärer saknar mobiltelefon avgjorde Tele2:s nya satsning: Ett abonnemang för folk över 65 - Tele2Senior.
Inträdesavgiften är 369 kronor, månadsavgiften 40 kronor och samtalstaxan 3 kronor per minut dagtid och 65 öre kvällar och helger.
För att locka målgruppen till att slå till med ett köp drar Tele2 nu igång med en showturné med bland annat Ulf Larsson.
Föreställningens budskap ska vara " trygghet i form av nåbarhet för nära och kära ".
Syftet med showen sägs vara, förutom allmänt gemyt, att lära publiken hur man enkelt använder en mobiltelefon.
Efter varje föreställning erbjuds publiken att tecka ett abonnemang för 65 öre. Då får man en Nokia 5110 "på köpet".
Tele2 lovar också att, via sina återförsäljare, erbjuda alla som tecknat ett Tele2Senior-abonnemang en extra lång genomgång av funktioner och annat som har med mobiltelefonen att göra.
Från och med den 25:e september finns abonnemanget tillgängligt. Samma dag som föreställningen med det passande namnet "Tryggare kan ingen svara" har premiär på Rival i Stockholm.