Ökad vinst men sämre kassaflöde för Ericsson

Ökad vinst, höjd utdelning men sämre kassaflöde. Så lät det när Ericsson i morse redovisade resultatet för fjolårets sista kvartal.

Publicerad Senast uppdaterad

Försäljningen uppgick till 53,7 miljarder kronor under perioden, vilket var 18 procent mer än samma period 2005. Vinsten före skatt låg på 12,2 miljarder. Vinsten efter skatt blev 9,7 miljarder, upp från förra årets 8,5 miljarder kronor samma period. I skenet av detta har Ericsson föreslagit att utdelningen ska vara 50 öre per aktie, en höjning från förra årets 45 öre.

Rörelsemarginalen låg jämfört med förra året oförändrad kvar på 22,7 procent. För helåret har dock rörelsemarginalen sjunkit till 20,1 procent jämfört med 21,8 procent förra året.

Flödet av pengar stannade dock av aningen och hamnade på 8,9 miljarder kronor, jämfört med 13,5 i kassaflöde sista kvartalet 2005. I den siffran ingår inte de större företagsköp som gjorts under året, Marconi och Netwise och inte heller försäljningen av försvarsverksamheten.

-"Vi har lagt ännu ett bra år bakom oss och vi ser fortsatta möjligheter att utvecklas bättre än marknaden", säger Carl-Henric Svanberg, vd och koncernchef för Ericsson, i ett pressmeddelande, där förmågan till systematisk förbättring av verksamheten betonas.

Ericsson uppger sig vara leverantör till 44 mobila bredbandsnät (turbo-3G med HSPA) som lanserats världen över, vilket sägs motsvara "nästintill vartannat lanserat nät". Företaget uppger också att mobila musiktjänster ökat i popularitet. Det sägs att det "i Japan laddas mer musik ned till mobiltelefoner än över internet" och att "fler än 120 operatörer i världen har lanserat mobil TV och videotjänster".

Bäst gick det i Västeuropa, där faktureringen ökade med 35 procent. Bland annat bidrar försäljningen av tjänster till resultatet. Ett exempel på det är att man idag offentliggjort att ett femårigt avtal om tjänster just ingåtts med nederländska Orange. På tjänsterna är dock marginalerna lägre än på system.

Bra gick det även i Asien med 34 procents försäljningsökning samt i EMEA (Östeuropa, Mellanöstern, Afrika) med 22 procent. I Latinamerika sjönk däremot försäljningen med 20 procent, likaså i Nordamerika med 22 procent jämfört med samma kvartal förra året.

Det uppges att 41 procent av världens befolkning har mobiltelefon med fler än 2,7 miljarder abonnemang. Ericsson tror att antalet abonnemang kommer överstiga tre miljarder under 2007. Av abonnemangen utgörs 2,2 miljarder av GSM och 3G (WCDMA). Därav står 3G än så länge endast står för cirka 0,1 miljard, vilket dock är en fördubbling av antalet sedan föregående år.

Mobilt bredband uppges vara det som driver marknaden i Japan. I Kina består beställningarna dock än så länge av andra generationens teknik. Kanske beror det på att man i landet avvaktar den eventuella utvecklingen av en egen 3G-standard?