Omöjligt att veta vad ett mobilsamtal kostar
De flesta operatörerna tar ett samtalspris för kunder som ringer inom det egna nätet och ett annat, högre, för de som ringer till mobilanvändare som har andra operatörer.
Och sedan nummerportabiliteten blev möjlig går det inte längre att, via numret, veta vilken operatör man ringer till. Därmed är det omöjligt för konsumenter att i förväg veta vad ett samtal kommer att kosta.
Katarina Kämpe, informationsansvarig på Post- och telestyrelsen, är detta rimligt?
- Det man som konsument kan göra är att ringa sin egen operatör och kontrollera om det nummer man ska ringa tillhör operatören. Då får man ju reda på vilket pris man landar på.
Så man ska ringa till sin operatör och kontrollera varenda nummer man ska ringa, är det skäligt?
- När det gäller nummer man ringer ofta bör man ringa och kontrollera saken. PTS har inga möjligheter att reglera den här delen. Operatörerna har rätt att ta olika priser på det här sättet.
Hur kan ni påverka så att konsumenter får det lättare att styra sina telefonkostnader?
- Vi hoppas att konkurrensen på mobilmarknaden ska bli bättre. Generellt anser vi att prisnivån i Sverige är förhållandevis hög, som den är idag. Det vi kan göra är att försöka öka konkurrensen genom att via vår hemsida informera konsumenter om vilka alternativ som är billigast samt att ta in en fjärde GSM-operatör.