Operatörer förstår inte konsumenterna
Etnolog Truls Erik Johnsen har gjort flera kvalitativa studier på hur konsumenter använder sig av mobiltelefoni.
En undersökning på tio unga i 16 till 19-års åldern gjorde han på uppdrag av Telenor. Men operatören har inte alls tagit tillvara på undersökningsresultatet, menar Johnsen.
- Jag tror att det handlar om en kulturkrock. Marknads- och försäljningsfolket kan inte ta till sig språket i etnologiska studier. Och det drabbar naturligtvis operatörernas chanser att göra mobilt Internet vinstbärande.
Kommunikation och interaktion är nyckeln i det mobila beteendet. Men det har altså inte operatörerna förstått till fullo när man lanserar tjänster.
- Att se till exempel vilka som har mobilen på i sin egen mobil, att kunna se vilka som är i möten eller uppkopplade är så kallade killer applications. Se på ICQ, det är ett bra exempel på Internet på en lyckad applikation.
Tjänster som inte har en direkt anknytning till direkt kommunikation mellan användare har endast en marginell marknad, menar Johnsesn.