Operatörer riskerar att fastna i SMS-fälla
Operatörerna får ta emot starkt kritik när det gäller GPRS, inte minst från innehållsleverantörerna.
- Det är de som bör ta ansvar för att skapa ett utbud, det är ju de som får del av de första vinsterna. Det är inte speciellt spännande att jobba med operatörer som inte är villiga att investera i innehåll, säger Fredrik Syrén, informationsansvarig på Picofun.
I dag får man som innehållsleverantör en viss procent av intäkterna av en tjänst, men det är en modell som fungerar först när det finns en stor marknad, enligt Fredrik Syrén.
Även när det gäller marknadsföring av GPRS-tjänster måste operatörerna skärpa sig, menar han.
- Jag menar, det vore som om ICA inte marknadsförde de varor som de säljer i butiken.
Många innehållsleverantörer börjar nu misstänka att operatörerna fastnat i en SMS-fälla, som gör att de inte vågar titta framåt.
- SMS har blivit en säker inkomstfälla, men om de fastnar i att stirra sig blinda på SMS kommer utvecklinge av GPRS tappa ännu mer i fart.
MGES, Mobile Game Operability Forum håller nu på att ta fram en standard som ska göra det enklare både att utveckla och implementera GPRS-tjänster. Under våren beräknas den första delen av standarden vara klar.
- Det kommer ta lång tid innan GPRS är utbrett, när det sker är omöjligt att spekulera i, säger Fredrik Syrén.