Operatörer samarbetar för fler annonser
De stora svenska operatörerna har startat ett samarbete för att locka annonsörer till mobiltelefonerna. Tidigare har respektive annonsörs lilla målgrupp utgjort ett hinder, men det är inget hinder mer.
Det är de fyra stora mobiloperatörerna Telia, Tele2, Telenor och Tre som gör gemensam sak för att få igång mobiltelefonen som annonskanal. Mobil annonsering omsätter enligt Svd ynka 50 miljoner kronor per år och det är betydligt mindre än de stora aktörerna har hoppats på. Det har visat sig att inte ens de största operatörerna kan erbjud a en tillräckligt stor målgrupp för att annonsering ska bli intressant så därför slår man sig samman.
Redan tidigare har det förekommit annonser på operatörernas men med ett gemensamt annonsformat för att förenkla för potentiella annonsörer hoppas man locka flera.
- De mobila portalerna är väldigt populära idag. Vi tror att annonspaketet snart ska ha en räckvidd som konkurrerar med de största mobila sajterna, säger Håkan Dahlström som är Telias mobilchef, till Svd.
Enligt Svd innebär uppgörelsen att annonsörer kan nå 2 miljoner användare och intäkterna från annonseringen delas mellan de olika operatörerna beroende på antalet exponeringar på respektive mobilportal. Annonseringen kommer att bestå av både banners och textlänkar och mäts enligt branschorganisationen GSM Associations riktlinjer.