Enligt en EU-förordning är alla mobiloperatörer skyldiga att sedan den 1 mars erbjuda en kostnadsspärr för datatrafik mellan EU-länder till de kunder som ber om det. Från och med den 1 juli ska spärren gälla alla som inte uttryckligen begär att få slippa den.
Datatrafik som går mellan mobiloperatörer i flera länder, något som ibland kallas data-roaming, kan innebära mycket höga och oväntade kostnader för användarna.
Enligt en EU-förordning är därför alla mobiloperatörer skyldiga att sedan den 1 mars erbjuda en kostnadsspärr för datatrafik inom EU till de kunder som ber om det. Från och med den 1 juli ska spärren gälla alla som inte uttryckligen bett om att få slippa den.
Spärren ska utgöras av ett visst belopp som motsvarar en kostnad på 50 euro (cirka 500 kronor) eller något lägre, alternativt en viss datamängd som ger motsvarande kostnad. När användaren förbrukat 80 procent ska han eller hon få ett sms och om användaren inte svarar på meddelandet ska data-roamingen stängas av eller debiteringen upphöra när användaren nått gränsen.
Men flera av de stora svenska operatören säger att man inte kan erbjuda kunderna någon sådan spärr. När Mobil ringer runt är det bara Telia som uppger att man infört spärren.
- Vi har det, kunder som hör av sig till oss hjälper vi med det, säger Irene Krohn, pressekreterare på Telia.
Erik Hörnfeldt, pressansvarig på operatören Tre, säger att man inte har en spärr av den typ som beskrivs i förordningen.
- Vi har stängt av utlandsdata, så att man kan säga att vi har en prisgräns men inte just den prisgräns som lagstiftaren har krävt, säger Hörnfeldt.
Enligt Hörnfeldt har man helt enkelt inte hunnit med att införa spärren ännu.
- Det tar nog lite längre tid än vad Bryssel hade föreställt sig men det besked jag har är att vi ska ha det till 1 juli.
- Vi tror inte att lagstiftaren förstått hur komplicerat det är i och med att vi måste införa realtidsdebitering mellan operatörer.
Hörnfeldt uppger att fördröjningen från det att en kund passerar gränsen till dess att Tre kan se det kan uppgå till 6 timmar
- På 6 timmar hinner man förbruka mycket data.
Den kostnad utöver 500 kronor som eventuellt uppkommer under de 6 timmarna, kan ni tänka er att stå för den tills ni infört spärren?
- Vi tycker att vi har en fullgod kostnadskontroll i och med att vi har stängt av utlandsdata, säger Hörnfeldt och tillägger:
- Vi har ett fullgot skydd, bara att det är inte det skydd som Bryssel har bett om.
Även hos Tele2 blir beskedet att man har en spärr på gång men att man inte fått den på plats ännu.
-Vi har inte det, vi jobbar högprioriterat på att få in den spärren, säger Annika Kristersson, presschef på Tele2
Tele2 menar att man haft för kort tid på sig för att hinna hitta lämplig utrustning, köpa in den och implementera spärren. Kristersson säger att man nu "siktar på mitten av eller absolut senast slutet av mars".
- Vi har informaterat PTS om detta så det är fullt medbvetna om det här.
Inte heller på Telenor erbjuder man idag någon spärr av den typ som EU-kommisssionen föreskriver.
- Vi kommer att ha det på plats i april, säger Andreas Hamrin, presschef på Telenor.
För privatkunder har Telenor helt spärrat mobilt bredband utomlands och för mobilsurf finns en automatisk spärr för datatrafik, som gör att när datakostnaden överstiger 500 kronor stryps hastigheten till 56 kb/s, samtidigt som ett varnings-sms skickas till kunden. Det går också att helt spärra datatrafik vid mobilsurf utomlands.
På den statliga tillsynsmyndigheten Post- och telestyrelsen ser man ingen anledning att agera i nuläget. PTS väljer att avvakta eventuella reaktioner från operatörernas kunder.
- Får vi upprepade indikationer från konsumenter att detta inte finns hos operatörerna får vi överväga åtgärder, säger Anna Boström, tillförordnad chef på PTS:s enhet för konsumentfrågor.
Som en möjlig åtgärd nämner Boström information till mobilkunder om vilka rättigheter man har, för att den vägen sätta press på operatörerna.
Ni har inga mer kraftfulla åtgärder som ni kan vidta?
- Där är det lite knpeigt för det har inte gjorts någon ändring i Lagen om elektronisk kommunikation ännu som ger oss möjlighet till vitesföreläggande.
Vad ska man göra om man ber sin operatör om den spärr man enligt förordningen har rätt till men operatören säger att man inte kan erbjuda det?
- Då tycker jag att man ska kontakta någon annan operatör och se om det finns möjlighet att byta till någon som gör det, säger Boström.
Om det inte är möjligt att hitta en operatör som har spärren föreslår Boström att man kan köpa ett kontatkort i det landet man befinner sig eller se till att surfa via Wlan istället.