Den koreanska mobiltillverkaren LG har nu presenterat den sjunde kvartalsrapporten i följd med antingen nollresultat eller förlust, men den ökande smartphone-andelen av volymerna påstås ligga bakom senaste kvartalens resultatförbättringar.
Det blev åter igen en rörelseförlust, dock en liten sådan, för LG:s mobilp>
För årets andra kvartal uppgick LG:s volym till 24,8 miljoner levererade mobiler. Det innebär att volymen sjönk med nästan en femtedel jämfört med samma period förra året och att intäkterna minskade med drygt 5 procent. Jämfört med årets första kvartal ökade däremot volymen med drygt 1 procent medan intäkterna ökade med 12 procent.
LG förklarar resultatlyftet från årets första kvartal med en ökad andel smartphones av den totala volymen för mobiltelefonerna. Mobils beräkningar för LG:s genomsnittliga intäkt (i lokal valuta) per levererad mobil under det senaste kvartalet visar att det var den största för de 7 raka kvartalen där bolaget har presterat nollresultat eller förluster.
Annons
Som vanligt särredovisar LG inte några specifika volymer för olika modeller, men nämner ändå att Optimus 2X har varit framgångsrik i både Nordamerika och Europa. I Nordamerika har även Optimus One varit framgångsrik. I Europa noterar LG en svag försäljning av så kallade "feature phones", det vill säga mobiltelefoner som inte är smartphones.
Annons
För det pågående tredje kvartalet spår LG en ökad lönsamhet som en följd av förbättrad produktportfölj. Samtidigt understryker LG att konkurrensen kommer att bli tuffare i takt med att allt fler tillverkare kommer att lansera mobiltelefoner med LTE (4G) och 3D-skärmar.