Palm delar upp kunderna

Windows Mobile för företagskunderna och Palm OS för vanliga konsumenter. Det är principen som Palm kommer att använda sig av då man väljer operativsystem för sina kommande modeller.

Publicerad Senast uppdaterad

Det kommer kanske inte som någon överraskning att Palm i första hand tänker sig att det är företagsskunder som ska köpa deras mer avancerade modeller och att man har föredragit Windows i dessa mobiler. Gränsen har dock varit lite flytande, till exempel har man använt sig av Palm OS i de mest avancerade Treo-modellerna på den amerikanska marknaden och Treo 680 är det senaste exemplet på den svenska marknaden på en Palm OS-produkt som inte har ett uttalat fokus på vanliga konsumenter.

Nu verkar det dock som att det bara är de enklare modellerna, där de tilltänkta köparna är mer eller mindre genomsnittliga mobilanvändare, som kommer att utrustas med Palm OS. Palms vd Ed Cooligan uttalade under ett konferenssamtal med analytiker att man kommer satsa på Windows Mobile tillsammans med andra leverantörer som också ska tillverka enheter med Palms varumärke avsedda för företagskunder, och Palm OS-enheter avsedda för konsumenter.

Det kan vara ett svalt mottagande av 500v, en enklare modell med Windows Mobile, som gjort att man nu vill tillämpa strategin mera konsekvent än tidigare. Andra tillverkare, som exempelvis HTC och HP, som också har Windows Mobile som operativsystem, har haft svårt att ta sig in på konsumentmarknaden, även om det i deras fall även till stor del kan handla om designen på telefonerna.