"Palm kan rubba Apple - App Store är ruttet"

Internet blir allt mer personligt, och flyttar in i mobilerna. Mobil har intervjuat Jyri Engeström, Jaikus skapare och tidigare produktansvarig på Google Social & Mobile.

Publicerad Senast uppdaterad

Under realtidskonferensen "The Really Realtime Disruptive Media Conference" fick Mobil en pratstund med Jaikus skapare Jyri Engeström. Jyri är en av grundarna till mikrobloggtjänsten Jaiku, som köptes av Google för två år sedan. Jaiku fick tidigt en stor betydelse bland de som arbetar professionellt med webb och sociala medier, men satsningen har hittills inte fått en spridning som ens tillnärmelsevis skulle kunna likna Twitters.

Vad var det som gick fel?

- Jaiku lades ju i praktiken ner. När Google gör ett förvärv, sker det på ett sätt som inte liknar något annat. Det finns en mängd exempel på detta: Grand Central (Google Voice), Writely (Google Docs), Jotspot (Google Sites) och så vidare. Det är mer frågan om att köpa in sig i ett arbetslag och få det att bygga om sin tjänst till något som passar in i Googles portfölj. I vårt fall blev det så att vi lade över resurserna på att utveckla främst två projekt: Google Latitude och Google Profiles (reds anm. Jyri var personligen ansvarig för satsningen Profiles). När Google närmade sig oss var de tydliga med att de ville göra något inom social media och mobila området. De visade oss Android som då ännu inte var publikt och vi förstod att Google var seriösa med sin satsning. Mitt första år på Google gick åt för att utveckla Google Social, som i korthet går ut på att låta människor dela så kallade "sociala objekt". Google Reader var också den första applikationen att implementera Latitude. Jag har lärt mig otroligt mycket på Google. Vissa projekt som jag arbetat med kommer aldrig att göras publika, men så är det alltid i stora organisationer.

Nu i efterhand, vad tycker du att Google kunde gjort annorlunda med Jaiku?

- Processen fram till lansering var på tok för lång. Det beslutades att vi skulle öppna källkoden när vi insåg att det skulle ta för lång tid att få ut en mogen produkt på marknaden. Men å andra sidan tycker jag inte att man ska sammanfatta läget med att Google har förlorat slaget till Twitter eller Facebook. Tänk på att Gmail absolut inte var den första webmailtjänsten. Google har en förmåga att leverera en helhet och ett dedikerad webbfilosofi som i längden kan löna sig.

Vad fick dig att lämna Google?

- Jag antar att jag är är en otålig själ. Jag är aldrig nöjd, och sedan är handlar det lite om att sänka ner sig själv i en isvak lite då och då. Jag är en startup-person, även om jag gillar stora företag och arbetslag.

Tycker du att dagens spelare på arenan för realtidskommunikation gör ett bra jobb idag? Finns det inte ett problem i hur de bara hanterar sociala objekt och underprioriterar mer primära "nycklar" som exempelvis personer och händelser?

- Jo, det finns ett litet problem där. Vi befinner oss just nu i ett slags vägskäl, där beslut som fattas idag kommer att ha följder för utvecklingen av sociala medier under lång tid framöver. Det viktigaste plattformskriget utkämpas idag mellan Facebook och OpenID och handlar om människors identiteter, något som självklart även har bäring på mobilmarknaden. Jag tror att den digitala identiteten kommer att vara en del av ens medborgarskap inom kort - kolla bara på hur långt estländarna har hunnit med sin integration av OpenID i det nationella ID-systemet! Men det här plattformskriget handlar egentligen om mycket mer än bara identitet. Det handlar i slutändan om att kontrollera information om riktiga människor och händelser och faktiskt även om att censurera innehållet. Frågan är om vi vill sätta makten i händerna på enskilda intressen och personer som Mark Zuckerberg, eller om vi vill fördela den mer rättvist.

Vad tycker du om App Stores som koncept?

- App stores är ett ruttet centraliserat koncept för tjänstedistribution. Det är långsamt, ger en usel versionshantering och lämnar själva publiceringsmandatet till en instans som agerar på godtycke. Palm gör här i mitt tycke något bet spännande, eftersom de bygger ett browserbaserat OS, något som i en förlängning faktiskt kan rubba Apples unika marknadsställning.

Hur kommer det sig att Google aldrig gjorde en Iphone-app till Latitude?

- Det här handlar lite om Googles grundfilosofi "Eat your own dog food" - vi tyckte att det skulle vara bättre att förse marknaden med något webbaserat som bygger på en öppna standarder, men sedan är det naturligtvis också en resursfråga. Att göra en native-app skulle kunna vara en snabb lösning för en specifik plattform, men det är inte vettigt i en förlängning. Om vi utvecklar en applikation för exempelvis Blackberry, kan vi inte uppdatera den mer än ett par gånger per år, men en webbapp kan uppdateras live så fort det finns ny kod. Vi behöver heller inte be någon om lov när det handlar om förnyelse av en applikation, det räcker med att användaren begagnar sig av tjänsten. En webbapp kan också bygga på samma kod för en stor mängd plattformar.

Tycker du att branschen har en förståelse för öppna standarder inom realtidskommunikation?

- Åtminstone Nokia har en god chans att lyckas här tror jag, de har gjort en del smarta rekryteringar på sista tiden. Alla spelare har inte ambitionen att vara riktiga onlineföretag, men det finns nog plats för fler än bara Apple, Nokia och Google. Samtidigt - skulle jag vara Nokia, skulle jag ge upp Symbian och satsa på Android. Användare bryr sig i alla fall inte om operativsystem, utan bara om de tjänster som finns tillgängliga.

Vad ser du som de största trenderna inom realtidskommunikation de närmaste åren?

- ID-kriget, kampen om tjänstedistribution (app stores etc), nya distribuerade/decentraliserade infrastrukturer för "message routing" och ständigt utvecklad realtidssök. Och så positioneringstjänster förstås. Den flora av positionsbaserde tjänster som vi kommer att se utvecklas närmaste tiden kommer inte att likna något annat vi sett förut.

En längre intervju med Jyri Engeström kommer i nästa nummer av Mobils systertidning Mobil Business.