Analytiker
Phablets bakom minskad plattförsäljning
Enligt Forrester Research är den ökade försäljningen av större mobiltelefoner en viktig orsak till den avtagande försäljningen av surfplattor.
Efter en boom med de första generationens Ipads och Androidplattor har försäljningen av surfplattor planat ut kraftigt. En orsak lär nog vara att man inte byter ut sin surfplatta tillnärmelsevis lika ofta som en mobil och att de flesta som vill ha en nu har en, men enligt Forrester Research finns det även ett statistiskt samband med försäljningen av phablets, mobiler med stora skärmar.
Forrester påpekar att Samsung efter släppet av Galaxy Note 4 fick se sin försäljning av surfplattor falla med 5 procent, och Apples säljstart för Iphone 6 Plus ägde rum samtidigt som försäljningen av Ipad började sjunka. Under fjärde kvartalet förra året minskade Apples försäljning av Ipads med 18 procent jämfört med året innan.
Forrester har intervjuat folk som arbetar med information och kommit fram till att 41 procent av dem har en mobil med skärm större än fem tum. Det visade sig dessutom att 11 procent av de tillfrågade ansåg att deras phablet var deras huvudsakliga surfplatta.
Källa