Populärt med erbjudandeappar

Prisjämförelseappar skapar otrogna kunder

Hälften av svenskarna har laddat ner en app som skickar erbjudanden från olika affärer och restauranger. Dessutom använder en tredjedel av svenskar sina mobiler för att kolla upp priser när de handlar, visar en ny studie.

Publicerad Senast uppdaterad

Mobila appar som exempelvis Rabble, som skickar erbjudanden från affärer och restaurang, är populära i Sverige.

Cirka 51 procent av svenskarna säger nämligen att de laddat ner en sådan app. Detta enligt en studie som Tradedoubler låtit undersökningsföretaget Fox Insights genomföra bland 2 500 smartphoneanvändare som handlar online minst en gång i månaden. Undersökningen har genomförts  i åtta europeiska länder, varav Sverige är ett av dem.

Brukar du använda en prisjämförelseapp för att leta upp bästa priset när du handlar? Du är långt ifrån ensam om det. Samma undersökning visar nämligen att en så hög andel som en tredjedel av svenskarna gör det. Så många som 55 procent av kunderna som jämfört priser i butiken har dessutom sedan valt att köpa produkten hos en konkurrent.

Enligt Tradedoubler leder dessa nya mobila vanor till att priskonkurrensen ökar och lojalitet för varumärken minskar.

Hela studien kan du läsa här.