PTS vill höja kraven på teleräkningen
Post- och Telestyrelsen vill höja kraven på vad som ska specificeras på telefonräkningen. Att operatörerna har höjt öppningsavgifter och förlängt debiteringsintervall är svårt för många kunder att se, och nu vill PTS ha höjda krav på hur räkningarna ser ut.
Samtidigt som allt fler mobiloperatörer sänker minutavgifterna har operatörerna andra fiffiga sätt att få oss att betala: höjda öppningsavgifter och längre debiteringsintervall.
Alla konsumenter ska kunna få sin räkning specificerad, och öppningsavgifter och debiteringsintervall ska anges på räkningen. Det är innebörden av PTS förslag, som nu går ut på remiss fram till 3 maj.
PTS gjorde under 2004/2005 en kartläggning av operatörernas fakturor, och där framgick just att få operatörer redovisar öppningsavgifter och debiteringsintervall på telefonräkningarna.
Fotnot: Vissa telebolag tar betalt i exempelvis för varje påbörjat tiosekundersintervall, och det kallas för debiteringsintervall. Det innebär att kunden får betala för mer tid än vad själva samtalet faktiskt varar. Öppningsavgift är den avgift som tas ut varje gång kunden ringer och får svar. För den som ringer många och korta samtal kan den ha större betydelse än själva minutavgiften.