Push e-mail och fast pris
Veckan som gått bjöd på två nyheter som påverkar mobilt företagande på skilda sätt. Det ena är Motorolas köp av Good Technology, det andra är Tres utspel kring fast pris på mobilt Internet.
För många företag är e-posten den viktigaste tekniska funktionen och en tjänst som bara måste fungera och finnas tillgänglig. Självklart vill man att mail som kommer in ska levereras direkt till mobilen, så kallad push mail. På mobiltelefonsidan har detta under lång tid verkat undgå mobiloperatörer och telefontillverkare. Mobil e-post har bollats som en het potatis mellan mobiltelefontillverkare, operatörer och producenter av mjukvara.
Jag vågar påstå att mer än nittio procent av all elektronisk företagspost baseras på Microsoft Exchange, IBM:s Lotus Notes/Domino och Novells Groupwise. Microsoft, IBM och Novell borde rimligtvis tillhandahålla lösningar som ger alla mobila användare tillgång till mobil e-post. Men exempelvis Microsoft har ju egna intressen i form av operativsystemet Windows Mobile, som gör att det är kopplingar till det systemet man främst koncentrerar sig på. Detta trots att de två dominerande operativsystemen på företagstelefoner i dagsläget är Symbian samt det obundna Linux. Att Symbian dessutom ägs av Nokia och Ericsson gör ju inte saken lättare.
Mobiltelefontillverkarna å sin sida vill ju självklart inte heller vara bundna till jätten i Redmond. Därför försöker man hitta lösningar som gör att man själv kan erbjuda mobila företagstjänster. När Nokia förra vintern gav 430 miljoner dollar för Intellisync, ett företag stort på mobil e-post, var det ett strategiskt och taktiskt drag i denna riktning.
Företaget som Motorola nu precis bestämt sig för att köpa upp, Good Technology, har sedan förra året i sin försäljning riktat sig mot operatörer. De är baserade i Santa Clara, Kalifornien och uppger sig ha 12.000 företagsanvändare av sin tjänst. Dock är många av dem på PalmOS, vilket är ett operativsystem för handdatorer som går en oviss framtid till mötes och med få användare i Europa.
Nokia och Motorola har nu alltså gjort förvärv inom mobil e-post och mobila företagstjänster. Det är onekligen en trend att mobiltillverkarna slukar företag som säljer horisontella lösningar för att bygga kompletta vertikala tjänstepaket. Det gör att ytterligare uppköp på området är att vänta. Vad kommer Sony Ericsson att göra på området push e-mail?
Övriga företag som är stora på push e-mail är främst RIM, Seven och Visto. RIM är marknadsledande med sin e-postläsare BlackBerry. Seven säger sig ha fler än hundra operatörer som kunder och fick tag i sin mobila teknik genom ett uppköp av finska Smartner våren 2005. Deras mobila e-postfunktion används bland annat i Tres 3EasyMail men även i Ericssons Mobile Organizer. Visto har täta band med Vodafone.
RIM har under viss tid flirtat med Nokia. Kanske borde Sony Ericsson låta sin nya multimediap>Nyhet nummer två står mobiloperatören Tre för, som under veckan tog ett steg mot fast pris på mobilt Internet genom att introducera paketet X-Series.
En förutsättning för att få en bred användning av mobila tjänster hos privatpersoner och småföretag är dock just att undanröja kundernas oro för att minuterna tickar iväg. Tre öppnar också med sitt grepp för många innehållsleverantörer som har tjänster som är beroende av att kunderna kan ta emot stora mängder data utan att vara orolig för att mängden i sig gör att kostnaderna stiger okontrollerbart. Tre öppnar med sitt drag för användning av de traditionella intäktsmodellerna för Internet på mobiler, till glädje för många innehållsleverantörer.
Teleoperatörerna har dock under många år arbetat med näbbar och klor för att undvika att förvandlas till rena bitskyfflare. Mycket riktigt har ingen av de andra operatörerna ännu plockat upp den kastade handsken - men framtiden för mobilt innehåll ser onekligen mycket intressantare ut än på länge efter veckans utspel.