Reklam blir utfyllnad i sms

När någon skickar ett sms till dig som är kortare än 160 tecken fylls det resterande utrymmet av reklam. Operatören Orange har testat att blanda innehållet i vanliga sms med reklambudskap.

Publicerad Senast uppdaterad

Genom att bädda in reklam i helt vanliga sms som operatörens kunder tar emot från vänner och bekanta räknar man med att den får betydligt större genomslagskraft. Orange uppger att testet har fallit väl ut när det gäller deltagarnas acceptans för att att få reklam på det här sättet och deras benägenhet att agera utifrån reklambudskapen. Reklamdelen av de mottagna meddelandena kan förutom själva budskapet innehålla ett telefonnummer som mottagaren ska ringa upp alternativt en länk som leder till en mobilanpassad webbsida eller en nerladdningsbar fil. Reklamen anpassas till det antal tecken som finns att tillgå, vilket innebär att innehållet aldrig delas upp i två separata meddelanden. Personerna som skickar medddelanden ser aldrig reklamen som infogas.

Än så länge rör det sig enbart om ett antal av operatörens kunder i Schweiz som själva anmält intresse för att delta i försöket. Motprestationen från Oranges sida är att man ger dessa kunder rabatt på sin mobilräkning.

Orange har genomfört testet i samband med Amobee Media Systems, ett bolag som levererar lösningar som syftar till att mobiloperatörern ska kunna bekosta tjänster och innehåll enbart genom annonsering till mobiler.

-Sms har den största reklampotentialen i den mobila världen, säger Zohar Levkovitx, vd för Amobee Media Systems, i ett pressemeddelande.

- Eftersom miljarder meddelanden dagligen skickas och tas emot överstiger antalet läsare med stor marginal det antal som besökare de största webbplatserna och tittar på teve eller lyssnar på radio. När det gäller global räckvidd kan inget annat medieformat nå en så stor publik som sms, hävdar Levkovitz.