Reklam i stället för ringsignal

Ytterligare ett sätt att göra telefonreklam har presenterats av amerikanska företaget Jajah. De tänker spela upp annonser i stället för att låta den som ringer upp höra en ringsignal. De användare som går med på att lyssna på reklam medan de väntar på svar ska få hälften av reklamintäkten.

Publicerad Senast uppdaterad

Jajah är en webbplats för internationella samtal där man kan mata in sitt eget telefonnummer och det man vill ringa, därefter ringer Jajah upp båda parter och kopplar ihop dem till ett lågt pris. Det finns en mobil version för telefoner med Symbian och en mobil webbvariant.

Användare som ansluter sig till den nya reklamtjänsten ska få ersättning för den tid de lyssnar på reklam. På webbplatsen får man först mata in uppgifter om sina intressen. Det kommer att kombineras med statistik över hur telefonen används för att skicka ut rätt budskap.

Enligt The Register uppger företaget att snittiden för väntan i luren på att någon ska svara är 12 sekunder. Den tiden ska alltså utnyttjas för kommersiella budskap, i stället för att "kastas bort".

Frågan är förstås hur många som är intresserade av att få sådana annoner uppspelade i luren.