Reklam i utbyte mot gratis musik
Hälften av mobilanvändarna kan acceptera reklam i utbyte mot att få ladda ner musik till mobilen gratis. Det visar en undersökning av KPMG.
KPMG har tillfrågan 4000 mobilanvändare runtom i världen om hur de ser på mobila tjänster. Att många accepterar reklam i utbyte mot gratis musik innebär dock inte att mobilanvändare är positiva till reklam. Enligt samma undersökning kan nämligen 43 procent av de tillfrågade tänka sig att betala för att slippa reklam när de surfar på mobilt internet.
Resultatet är med andra ord något motsägelsefullt, åtminstone när det gäller frågan om acceptansen för reklam i mobilen.
Vad som är mer tydligt är att folk vill betala för de tjänster de använder, hellre än för att betala för en paketlösning, om man får tro KPMG.
- Den tydligaste trenden i undersökningen är att paketlösningar där vissa förbestämda tjänster ingår är på väg ut. Vi vill ha en möjlighet att köpa vilka tjänster som helst var som helst, men vi vill bara betala för det vi köper och inte kringtjänster som sällan utnyttjas, säger Lena Nelson på KPMG.
När det gäller musiktjänster visar undersökningen att användarna vill köpa musik som inte är kopieringsskyddad, och att man vill se exakt vad det kostar, det vill säga att inga extrakostnader för exempelvis datanedladdning ska tillkomma.