Reklam istället för mobilräkning
Operatören Orange ska testa en nya sorts abonnemang där kunderna kan slippa betala sin mobilräkning om de tittar på reklam i mobilen
Först ut är den israeliska delen av Orange, vars kunder ska kunna välja ett abonnemang där man helt kan slippa räkningar. Mängden reklam som man tittar på i mobilen räknas om till pengar och beroende på hur mycket man tittar kan räkningen helt eller delvis betalas med reklamtittande, uppger nyhetsbyrån UPI.
I första skedet ska man erbjuda sina kunder ett spel i två versioner, en med och en utan reklam. Den reklamfria varianten kostar pengar att ladda ner, den andra kan laddas ner gratis, men reklam visas när spelet startas och mellan olika nivåer i spelet.
UPI har frågat ett antal marknadsföringsexperter om deras åsikt om den nya typen av abonnemang. De är inte odelat positiva. Man menar att det kan vara en bra reklamkanal för företag som vill marknadsföra sig mot vissa bestämda grupper, till exempel tonåringar. Men risken sägs vara att man i första hand når ut till människor som "har mera tid än pengar" och inte till mer köpstarka grupper som de flesta annonsörer vill nå.