Rhythm Control 2 har lyckats med vad få andra västerländska spel har gjort - blivit stort i Japan. I slutet av november laddades Ios-spelet ner över 50 000 gånger under en enda dag. Bakom spelet står bland annat svensken Said Karlsson.
Rhythm Control 2 bygger på ett enkelt men effektivt koncept: spelaren ska trycka på olika rutor på skärmen i takt till musiken som spelas. Ju mer taktfast du är, desto högre poäng får du. Den gulliga grafiken i spelet för tankarna till japansk manga, och för musiken står bland annat Slagsmålsklubben från Sverige och flera japanska musiker.
Rhythm Control - och uppföljaren Rhythm Control 2 - har utvecklats av svensken Said Karlsson och hans kollega Matt Scott. Själva idéen till spelet föddes för tre år sedan. Då arbetade Said på ett spelföretag i Kina, och blev sugen på att göra ett musikspel som designats specifikt för Iphone. Said har en bakgrund som arrangör av indiefestivaler och spelningar i Sverige, och ville kunna använda sina musikkontakter för att sätta för sätta ihop en varierad och bra låtlista till spelet.
Stora fans av japanska musikspel
Annons
Men projektet kunde aldrig realiseras då och blev liggande. Ett år senare - 2010 - hade Said flyttat till Japan och börjat på språkskola i Tokyo. Där lärde han känna programmeraren Matt Scott. Det skulle snabbt visa sig att båda hade en stor vurm för japanska musikspel. Efter ett tag bestämde Said och Matt sig för att utveckla Rhythm Control tillsammans.
Annons
- Både jag och Matt är själva stora fans av japanska musikspel, som vi tycker är överlägsna de västerländska. Vi har helt enkelt gjort det spel vi själva ville spela. Med tanke på att över en kvarts miljon asiater nu har laddat hem våra spel så har vi lyckats ganska bra, säger Said Karlsson till Mobil.se
Gänget bakom Rhythm Control. Från vänster: Said Karlsson, Matt Scott
Rhythm Control 1 blev snabbt populärt när det släpptes, och utseddes bland annat till "Gaming app of the Day" av inflytelserika spelsajten Kotaku. I dag driver Said och Matt spelstudion Daikonsoft vid sidan av sina vanliga heltidsjobb som journalist och programmerare.
- Företaget består av oss två. Grafiker och andra medarbetare har vi hyrt in vid behov. Eftersom vi haft en väldigt i det närmaste obefintlig budget har det blivit vänner och bekanta som har varit villiga att hjälpa oss gratis eller i alla fall billigt, säger Said.
Hur ser den närmaste framtiden ut för er?
- Just nu håller vi på med en version till Android, som är en större plattform än iOS här i Japan. Förhoppningsvis kan vi släppa den innan årsskiftet. Vi hoppas att det ska expandera vår användarbas ytterligare. Därefter ska vi försöka hitta samarbeten med musikföretag, och förhoppningsvis kunna börja tjäna pengar på spelen. Går allt vägen kanske det blir ytterligare spel i serien, säger Said Karlsson.