Riskkapitalist satsar mobilt

Staffan Helgesson är grundare av riskkapitalbolaget Creandum, och en av de som placerar stora pengar i små bolag som har stora mobila tjänster för framtiden på gång. Han om någon borde ha en känsla för vilka mobila tjänster som kan gå hem i framtiden. Vi har frågat ut honom.

Publicerad Senast uppdaterad

Magkänsla för när man ska göra "exit" är centralt för en riskkapitalist.

Staffan Helgesson är grundare av riskkapitalbolaget Creandum, och när jag träffar honom i Creandums nya lokaler högst uppe under takåsarna i bolagets nya lokaler i Stockholm city ser han lite stressad ut. Under hösten ska han investera hundratals miljoner i nya bolag inom mobil IT, och det är många potentiella investeringsobjekt som ska undersökas. Men vad letar en riskkapitalist efter?

- Det är ingen rocket science direkt. Jag letar egentligen efter tre saker i bolagen vi tittar på: rätt inp>- Sedan handlar ju det ju alltid också om magkänsla, säger Staffan Helgesson.

Han sticker inte under stol med att just mobil IT är något som kan betraktas som ett särskilt riskfyllt område.

- Trots att enorma belopp investerats har det inte skapats så mycket av värde inom mobil IT som man hoppats, konstaterar han krasst.

Men nu tycks alltså riskkapitalets förvaltare, exempelvis Staffan Helgesson själv, ha börjat titta mer åt de mobila tjänstebolagens håll igen. En särskild fond på 750 miljoner har avsatts för området bara inom Creandum. Navigering och positionering pekar han ut som två heta områden inom det mobila fältet.

- Jag gjorde två stora GPS-investeringar som jag blev lite bränd av, men nu börjar navigering verkligen komma inom konsumentsidan.

Multimedialt innehåll i mobilen är också ett område som hans magkänsla talar för.

- Tv i mobilen tror jag på. Och det gör jag delvis för att jag som konsument verkligen skulle vilja ha det. Hur många hinner hem till nyheterna på kvällen? säger han och sneglar på klockan som just passerat 18.

Han droppar några namn på bolag inom området iptv och mobil-tv (bland annat Edgeware) men svänger sedan över till ett annat glädjeämne: det mobila bredbandet.

- 3G har äntligen hittat sin mördar-applikation i mobilt bredband, och där har vi ju också wimax på gång. Vi får se hur det går i striden mellan Intel och Ericsson om wimax, säger Helgesson fundersamt och avslöjar sina förhoppning om att tjäna pengar på operatörssidan vad gäller wimax.

Frågan är förstås hur man som riskkapitalist hittar fram till rätt bolag.

- Vi tror inte att vi kan hitta på nya bolag själva, för trodde vi det så vore vi ju entreprenörer och inte riskkapitalister, säger Staffan med ett brett leende.

I stället handlar allt om att träffa många, många entreprenörer, göra kalkyler och utnyttja magkänslan. Det handlar förstås också om timing, om när man ska gå in och inte minst när man ska göra exit.

Så varför ska riskkapitalet satsa i Sverige? Här finns enligt Helgesson fantastiska ingenjörstraditioner och bra forskning. Dessutom ligger vi tillsammans med Nederländerna längst fram inom miljö och konsumenttrender.

Men han sticker inte under stol med att det också finns ett inbyggt problem i att svenska entreprenörer har måttligt med pengar på sparkontot.

- Svensken har i snitt sju dagars konsumtion på sitt sparkonto. Det är synd. I USA till exempel har de flesta själva finansierat sitt bolag i 6-12 månader innan de kommer till sådana som oss.

Bortsett från magkänslan är det ändå människorna bakom bolagen som betyder enormt mycket. Det är sådana människor som får vad som verkar vara galna småbolag i ett tidigt stadium att så småningom bli något verkligt stort.

- Ta Hjalmar Winbladh, han är en sådan riktig entreprenör, för att inte tala om Niklas Zennström.

Men i ärlighetens namn slänger ju riskkapitalister samtidigt mångmiljonbelopp i sjön på bolag med starka personligheter som ändå inte lyckas. Hemligheten är faktiskt att inte börja darra bara för att bolagen har en dålig period, säger Helgesson.

- Även de största succéerna har haft flera nära-döden-upplevelser.

1. Jaiku

"Cool mobil bloggapplikation som tyvärr köptes av Google innan vi hann investera"

2. Appgate

"Framgångsrik accessmjukvara med bra management som växer stadigt i det tysta"

3. Appello

"Positioneringsmjukvara med tunga kundreferenser"

4. Spotify

"I grunden en pc-musikklient men som kan utmana Ipod i mobilen"

5. Tre

"Med mobilt bredband har man äntligen en applikation utöver röst som kunden verkligen vill ha"