Rörlig bild i papperstidningen
Mobiltelefonen blir kopplingen mellan tryckt tidning och mobila tjänster när Aftonbladet lanserar "taggar". Med hjälp av mobilens kamera får papperstidningen länkar till uppdaterat material.
Det är en ambitiös satsning som Aftonbladet drar igång idag. Projektet har man jobbat med i ett halvår och det är den relativt nye chefredaktören Jan Helin som är initiativtagare. Tanken är att man ska kunna komplettera papperstidningen med rörlig bild, mer information och uppdaterade uppgifter på ett enkelt sätt och samtidigt på allvar få igång användningen av mobilt internet.
I flera av tidningens artiklar finns från och med idag en typ av streckkoder som man fotar av med mobilens kamera. De kan leda till mobiltv-inslag, fler bilder, uppdaterad information eller annat ytterligare material tillgängligt på Aftonbladets mobila sajt. I dagens tidning finns till exempel länkar till mobiltv där Nasa berättar om snö på Mars och en annan tagg till ett bildspel om nyfödda norska princessdottern.
På Aftonbladet har man jobbat i sex månader innan man nu kan lansera projektet.
- Det här är ett sätt att kombinera tidningens fördelar med mobilens. Nu behöver man inte knappa in långa webbadresser eller ens starta mobilens webbläsare. Det ska vara enkelt att ta del av vårt extramaterial, säger Björn Modèe som är affärsutvecklare på Aftonbladet.
Men samtidigt är han medveten om att tekniken inte nått ända fram ännu och påpekar att Aftonbladet är först ut och därför har ett stort utbildningsansvar när det gäller att berätta hur den nya tekniken fungerar och hur läsarna kan använda den.
Rent praktiskt börjar man använda tjänsten genom att skicka ett sms till 72600 med texten tagga nu. Tillbaka får man då en länk till javaprogrammet som behövs. Det ska fungera med i stort sett alla telefoner, men Nokias smartphones och Iphone verkar vara de där det fungerar smidigast. För att sedan se på videoklipp och annat rekomenderas en 3G-mobil och ett abonnemang med fri datatrafik om man tänker titta flitigt.
Anna Körnung är redaktionellt ansvarig för tjänsten och ska varje dag se till att det finns extramaterial till innehållet i papperstidningen.
- Det här ger en extra dimension till tidningen och ska ge köparna av Aftonbladet något extra, säger hon.
Aftonbladet ser gärna att andra tidningar hoppar på projektet och erbjuder liknande lösningar och själva har man valt en teknisk lösning från schweiziska Commvision. Redan nu har också alla sökträffar på hitta.se en egen tagg så att man med mobiltelefonen kan få telefonnnumret direkt utan att knappa in och riskera feltryck.
Samtidigt som Aftonbladet lanserar passar man på att ge en känga till mobilbranschen, för man är medvetna om att det finns en del tekniska hinder på vägen för att projektet ska lyckas.
- Vi satsar stort nu på att utbilda användarna under en sexmånaders period. Det största hotet är nog att många inte ens har inställningarna klara i sin telefon och sedan kan osäkerheten kring kostnader vara ett annat hinder, men det ska vi försöka övervinna, säger Björn Modée.
Den som känner sig osäker kan tack vare samarbeten Aftonbladet skaffat sig gå in i valfri Phonehouse-butik och fråga om hjälp och Aftonbladet samarbetar även med operatörerna och med mobiltillverkare.
- Faktum är att det här fungerar även om mobilen inte har kamera. Då får man trycka in sifferkoden under taggen i tidningen. Men det finns mycket intressant innehåll som vi kan erbjuda och kanske bör man överväga att byta upp sig till en bättre telefon och se över sitt abonnemang så man kan använda alla nya mobiltjänster som kommer, anser Björn Modée.
Källa