Så pitchar du till journalister och bloggare
Tidningar, mediesajter och bloggar kan vara vägen till succé för din app eller tjänst. Pitcha smart till journalister och bloggskribenter och du kan få gratis uppmärksamhet värd hundratusentals kronor. Så här gör du:
1. Läs på
Ta reda på vilka journalister och bloggare som tidigare skrivit om liknande appar eller tjänster. Då vet du att de är intresserade. Men tänk bredare än bara teknikmedierna och teknikbloggarna. Fundera på vilka medier den tänkta målgruppen läser. Finns det branchtidningar som skulle vara intresserade? Eller bloggar som aldrig annars skriver om mobilt men bevakar ett ämne som gör att din app kan vara intressant för dess läsare? Sikta in dig på de medier eller sajter som du tror verkligen är intresserade.
2. Var kortfattad
Skriv ett kortfattat pressmeddelande som börjar med att förklara det viktigaste: vad din kan göra för användaren. Fokusera på det som är unikt eller mest intressant för just din app eller ditt företag. Det är din "krok" – det som ska fånga uppmärksamheten och dra in läsaren i innehållet. Sedan kan du berätta mer om tekniken bakom, ditt företag eller annat du tror kan vara intressant. Men håll det kortfattat. Du behöver inte berätta allt i pressmeddelandet. Hänvisa till din sajt för mer information. Bättre att mottagaren blir nyfiken och vill veta mer än att hon drunknar i information och tröttnar. Fakta som måste vara med är dock pris och lanseringsdatum.
3. Var personlig
Mejla ditt pressmeddelande till personer du tror kan vara intresserade. Skriv gärna en kort personlig inledning som berättar varför du tror att just den personen skulle kunna vara intresserad av ditt pressmedelande. Till exempel:
"Hej XXXX,
Såg att du skrev om XXXX. Då tror jag att du skulle gilla vår nya app XXXX. Osv."
En eller två rader räcker. Det visar att du inte bara skickar slentrianmässigt och ökar därmed chansen att mottagaren faktiskt ska ta sig tid att läsa om din app.
4. Svara snabbt
Svara blixtsnabbt om någon hör av sig och vill veta mer. Vare sig det är på mejl, telefon, Twitter eller vilka kanaler du nu använder. Skribenter är ofta stressade och om en intervjuperson är svåråtkomlig går de vidare till nästa.
5. Ring upp
När du skickat pressmeddelandet och det gått några timmar kan du ringa upp de mottagare som du tror mest på och kolla att de fått ditt mejl. Var trevlig och fråga bara om de fått meddelandet och om det är något de undrar över. Var lyhörd och tänk på att du upptar någons arbetstid. Om personen inte vill eller hinner prata så tacka för dig och be skribenten höra av sig om hon är intresserad. Påstridigt telefonförsäljarbeteende irriterar mer än det gör nytta och får dig att framstå som en jobbig typ. Sannolikheten att personen ringer dig självmant minskar då drastiskt. Men en person som är hjälpsam, trevlig och lyhörd är det lätt att ringa upp igen när andan faller på.
TIPS: Testa att locka med exklusivitet. Erbjud en inflytelse-rik journalist eller bloggare att bli först med att rapportera om din nya app eller mobiltjänst. De flesta gillar att känna sig utvalda och vara först med det senaste. Men bli inte arg om ingen nappar. Det handlar om tillfälligheter och vad mottagaren har på sitt bord just den dagen.
Checklista för pressmeddelandet
>> Skriv inte för formellt och trist. Håll en personlig, trevlig ton och var kortfattad.
>> Se till att ha med tydliga kontaktuppgifter till dig själv eller någon annan person som kan berätta mer om din produkt. Skickar man ett pressmedelande ska man vara nåbar.
>> Ha alltid en direktlänk till mer information och högupplösta bilder som går att ladda ner direkt utan krångel. Ha helst både bilder på själva appen/tjänsten och personerna bakom. Kanske även en företagslogga.
>> Skriv en bra rubrik på mejlet. Den ska både vara tydlig och gärna stå ut lite i mejlfloden. Detta är värt att fundera lite extra på.