- Spel kommer utan tvekan att slå stort, det ser vi redan i dag på unga i 10 till 30-års åldern. Framför allt när det gäller spel där flera kan delta samtidigt och spel där det händer saker även när du inte är påloggad, säger Fredrik Syrén, informationsansvarig på Picofun.
Men i nästa stund tillägger han att det återstår en hel del innan det blir riktigt skoj med mobila Internetspel.
- Egentligen är det inte rätt att kalla det för mobilt Internet överhuvudtaget så som det ser ut i dag. Det bara skapar förvirring hos folk. Särskilt som så många använder stationära datorer och jämför de spelen med den begränsade ytan som finns på mobilen. Det blir helt enkelt inte rättvisande.
Färgskärm och större display är ett måste för att spelen ska ha en chans, det är spelutvecklarna rörande ense om. Redan för några år sedan lanserade Siemens en mobil med färgskärm, men den gick inget vidare i handeln. Det tror Johan Lenander, VD på Picofun, beror på att behoven ännu inte fanns. Men nu, år 2000, är färgskärmen här för att stanna.
- Om ett år börjar det bli allt vanligare med färgskärm på mobiltelefonerna. Men det tar nog tre till fyra år innan hundra procent av mobilerna har färgskärm. Dessutom måste telefonerna få ett ett eget minne, dels för att det ska bli kostnadseffektivt för användarna och dels för att hastigheten kommer att öka om man inte hela tiden behöver vara påloggad via GSM- eller 3G-nätet, säger Johan Lenander.
Här kommer det mobila Java in i bilden. För i och med att Java anpassas till mobiltelefoner blir det möjligt att i högre grad än i dag ladda ned filer i telefonen. Och eftersom Java är standard kommer man, i stort sett, kunna ladda ned vilka Internetfiler som helst i mobiltelefonen.
- I vår tror jag att de första Java-telefonerna kommer ut på marknaden. Det innebär att man kan ladda ned saker och sedan köra, till exempel, spel lokalt.
En annan faktor som är fundamental för att spel ska bli en framgång är ljud. Eller snarare att integrera ljud och musik med spel, något som i dag har ytterst begränsade möjligheter.
- Ljud går än så länge inte att koppla till wap. Men om ett till ett och ett halvt år kommer en synkad spel- och ljudupplevelse att vara ett faktum, tror Lenander.
Trots alla extravaganser som den nya tekniken kommer att innebära är ändå enkelhet det viktigaste, enligt Per Holmqvist, produktutvecklingschef på Blue Factory.
- Oftast ska ju spel fungera som ett tidsfördriv i en till två minuter när man väntar på bussen. Då kan det inte vara för komplext. Det finns ju också en anledning till att Hänga Gubben, som är så simpelt, har blivit en sådan succé.
Och enkelhet är också given i det praktiska spelandet.
- För varje klick förlorar man runt 50 procent av användarna. Det är därför oerhört viktigt att menystegen är så få som möjligt.
Nu är det bara att glömma kritiken mot wap, menar spelutvecklarna. Nu börjar vi om på nytt, inser att förväntningarna på den första generationen av wap var för höga, och så kör vi. Och i alla fall en fundamental skillnad finns: tekniken, ramverket, ligger inte längre före innehållet. Nu väntar bara utvecklarna av tjänster på att tekniken ska komma ifatt idéerna. Datingtjänster, äventyrsspel, hitta din kompis och att ha din mobil som ett levande husdjur utgör bara fragment av idéskörden.