Så utvecklar du för plattor

Rent tekniskt är det ingen skillnad att utveckla applikationer för mobiltelefoner eller för surfplattor. Ipad och Iphone använder samma operativsystem och än så länge har även de Android-baserade plattorna och telefoner i mångt och mycket samma version av operativsystemet. Den stora skillnaden när det gäller utvecklingen ligger istället i hur man designar användargränssnittet och hur man tänker när det gäller användarupplevelsen.

Publicerad Senast uppdaterad

Mobilutvecklare har idag oberoende av plattform två primära skärmstorlekar att jobba med. Mobiltelefoner med 2-4 tum stora skärmar samt surfplattor med 7-11 tum stora skärmar. Och även om användningsområdena för smarta mobiler och surfplattor ofta går in i varandra finns det ändå stora skillnader mellan dem.

Hampus Jakobsson är en av grundarna till svenska mobilgränssnittsföretaget TAT som förra året köptes av kanadensiska Blackberry-tillverkaren Research In Motion. TAT ska hjälpa till att utveckla gränssnitten för Blackberrys mobiler och surfplattor. Hampus Jakobsson ser att mobiltelefoner, surfplattor och datorer fyller olika funktioner gällande hur man använder dem.

– Mobiler är utmärkta att ha med sig överallt för att snabbt kunna få info. Samtidigt är mobilen också en sensor och en sorts identitet – det vill säga den vet vem du är och var du är. Tablets är bra för att konsumera information på och få viss mindre översikt. De har en lagom storlek för att redigera och sortera innehåll, till exempel enklare bildredigering, skapa spellistor, och så vidare. Samtidigt är de lite för stora att ha med sig i fickan och få snabb info på.

Fördelen med vanliga datorer är å andra sidan att de, trots att de är arbetsstationer där man måste sätta sig till rätta och fälla upp dem, har en bra input/output – man kan ”skapa” på en dator på ett sätt som man inte kan på surfplattor, menar Hampus Jakobsson.

Stora skillnader på användargränssnitten

Hampus Jakobsson påpekar att utvecklingen rent tekniskt inte skiljer sig något åt om surfplattan och mobilen kör samma operativsystem. Däremot är det en enorm skillnad användargränssnittsmässigt, säger han och gör en jämförelse med hur det fungerar med bilar av olika modeller.

– Man kan inte bara skala upp eller skala ner användargränssnittet för de olika skärmarna. Olika formfaktorer är som olika bilar – tänk dig en Ferrari, en pickup och en husbil – alla bilar har ärligt talat väldigt mycket samma teknik i sig, men användningen är väldigt olika.

Jon Svenonius, teknikchef på apputvecklingsföretaget Apegroup, tycker också att den stora skillnaden när det gäller utveckling för mobilen jämfört med utveckling för surfplattor inte är teknisk utan att skillnaden ligger i upplevelsen och användarsituationen.

– Utvecklar man för mobilen är appen till för att kunna användas när man är på resande fot, i rörelse. Vad gäller surfplattor är apparna mer tänkta för stillasittande användning i eller utanför hemmet.

Överraskande användarmönster

Eftersom surfplattorna är ett relativt nytt fenomen har de användarmönster som kunnat skönjas varit överraskande för utvecklarna, menar Jon Svenonius.

– Ipaden använder man betydligt mer mobilt än vad vi trodde från början. Man använder den till exempel på bussen eller när man åker tåg. Jag tror det är mer än vad den var designad för från början och kanske hade den varit lite mindre om man hade vetat om det.

Olika formfaktorer som har tagits fram under åren när det gäller utveckling för smartphone-applikationer går inte heller riktigt att överföra till surfplattorna. Det menar Jack Nutting som är utvecklare på Bonnierägda spelstudion Toca Boca.

– Man har större skärm och kan ha en mer komplex layout, nästan som på en desktop-applikation. Samtidigt ska man inte helt frångå det man har lärt sig från smartphone-utveckling, säger han.

På en Iphone körs till exempel olika bildredigeringsapplikationer ofta i ett läge där alla verktyg försvinner på något sätt för att man har så lite skärmutrymme att använda sig av.

– På en Ipad kan man istället ha alla verktygsfält uppe samtidigt, inte helt olikt hur det är på en vanlig dator.

Man får också tänka på att surfplattor och mobil-telefoner styrs på olika sätt av användarna.

– En telefon håller man ofta i en hand och man kan då bygga appar som kan navigeras med en hand. Det finns klara fördelar att göra så med en Iphone. Med en Ipad har man inte samma enhandsfattning, säger Jack Nutting.

Ha skärmstorleken i åtanke

Ska man få till en app som fungerar bra på både surfplattor och i mobilen måste man ha olika skärmstorlekar i åtanke när man designar användargränssnittet.

– En webbsida funkar ju rent tekniskt i vilken skärm-storlek som helst. Däremot är den inte så kul på 2.5 tum, den är kanske helt ok på 11 tum och på 24 tum får man en bra översikt. Så är det för apparna också. De måste ofta anpassas vad gäller användargränssnittet och även upplevelsemässigt, säger Hampus Jakobsson.

Ska man få till en applikation som fungerar bra vad gäller användargränssnittet på både surfplattor och mobiltelefoner får man egentligen bygga fyra gränssnitt. Ett för när enheten hålls horisontellt och ett när den hålls vertikalt – och vardera av dessa också i en version för både surfplattans större skärm och den mindre skärmen på mobilen.

– För iOS-plattformen finns det en del automatiska verktyg som underlättar det här, säger Jack Nutting.

– Men vad gäller spel så har de flesta överseende med att de bara kan köras i ett läge.

Spel vanligt användningsområde

Appar i form av spel har blivit en stor kassako för innehållsleverantörerna av mobiltelefoner och surfplattor. Enligt en undersökning från Google är spel dessutom det som surfplattorna främst används för. Så sent som i höstas berättade amerikanske Nintendo-vdn Reggie Fils-Aime att han tror att Apple är ett av de största hoten mot Nintendo på kort sikt.

– Jag tror att folk kommer att spela enormt mycket på mobiler och surfplattor, men fortfarande finns speciella kontroller som inte går att få in i en mobil rent fysiskt. En Wii, en stereo-tv och en Kinect innehåller alla saker som är bekväma att ha monterade i ett vardagsrum, säger Hampus Jakobsson.

Han tror heller inte att surfplattorna kommer att konkurrera ut spelkonsolerna.

– Ett visst spelbehov kommer nog att tas över av mobiler och surfplattor, ja, men trenden är nu att många spel börjar nyttja fler medier – du kan spela WoW på din dator, men på din surfplatta kan du gå igenom olika tillbehör till spelen kanske och på mobilen kan du chatta – så att du kan spela när du vill och var du vill.

Trots kraftfull hårdvara i många nya mobiler och surfplattor så har de flesta spel ändå rätt enkel grafik om man jämför med spel till PC eller till konsoler. Är det svårt att bygga spel med bra grafik för Iphone och Android?

– Jag tycker nog att det finns en del spel som har väldigt avancerad grafik, ta till exempel Hero of Sparta eller Metal Gear Solid på telefonerna. Systemen är ofta väldigt kapabla tekniskt, svårigheten är nog istället att det är svårt att göra bra spelkontroller eftersom det saknas knappar och spakar som det finns på spelkonsoler. Så spelen blir lite annorlunda, säger Hampus Jakobsson.

Jack Nutting menar att spel med moderna spelmotorer utvecklade de senaste åren måste skalas ner ordentligt om de ska kunna köras på dagens surfplattor.

– Men jag tror inte att det är det största problemet. Speltillverkarna måste sälja i mycket större volymer om det ska vara lönsamt med stora spelproduktioner för mobiltelefoner och surfplattor, menar han.

Spelutveckling är en mycket större process än att utveckla nytto-applikationer och en stor speltitel kan ta flera år för ett stort utvecklingsteam att skapa.

– När man gör mobilspel eller tabletspel så finns oftast inte de resurserna, säger Jon Svenonius.

Bättre kvalitet på iOS-plattformen?

Den främsta tyngden vad gäller apputveckling både för mobiltelefoner och surfplattor tycks åtminstone bland de större utvecklarna utan tvekan ligga på iOS-plattformen.

– Det beror på vilken målgrupp man har vilken plattform man ska vara på, säger Jon Svenonius.

Medan det säljs väldigt många Android-telefoner så ser användarmönstret lite annorlunda ut där, menar han.

– Viljan att betala för appar och tjänster är fortfarande mycket högre bland iOS-användarna än bland Android-användarna.

Androids appbutik Market är också svårare att navigera och det är större skillnad i kvaliteten på Android-apparna eftersom Google inte kontrollerar och stoppar appar på samma sätt som Apple gör. Dock finns fler tekniska möjligheter för den som väljer Android. De som vill utveckla breda appar som når en majoritet av befolkningen lär få vänja sig vid att jobba på flera plattformar.  

Så använder vi surfplattorna

Trots att surfplattornas förespråkare ofta pratar om hur surfplattan underlättar olika arbetsuppgifter och gör annan nytta visar en färsk undersökning som Google gjort att det vi främst använder Ipad och andra surfplattor till är för att spela. 84 procent av de totalt 1 430 tillfrågade personerna i undersökningen har svarat att det är för att spela spel man i första hand använder sin surfplatta. Jämförelsevis svarade bara sju procent att de i första hand använder surfplattan på jobbet. Andra vanliga användningsområden är att söka efter information (78 procent), e-post (74 procent) och läsa nyheter (61 procent). Att läsa e-böcker är det främsta användningsområdet för 46 procent av användarna i undersök-ningen. 77 procent säger sig använda sin vanliga dator mindre efter att ha skaffat en surfplatta.