Samsung har gått om Sony Ericsson

Publicerad Senast uppdaterad

Statistiken, som presenteras i dagens DI, visar också att koreanska Samsung haft en enorm tillväxt sedan de började tillverka mobiltelefoner 1997. Så sent som år 2000 sålde Samsung hälften så många telefoner som Ericsson, nu har de alltså gått om.

Störst är förstås fortfarande Nokia, med en marknadsandel på 35,5 %. På andra plats ligger precis som i tidigare mätningar, Motorola, vars andel uppgår till 15,7 %. Ny tre är alltså Samsung, med 7,5 % av den totala världsmarknaden. Utanför prispallen hittar vi slutligen Sony Ericsson med sin 7,3-procentiga andel.

- På de viktigaste marknaderna siktar vi på att bli störst. Visst är det ett jättegap mellan oss och Nokia men i Västeuropa och Nordamerika växer vi snabbare än våra konkurrenter, säger Samsungs vice VD Il-Hyung Chang, till Dagens Industri.

Den kanske främst anledningen till att Samsung växt så pass fort är att de byggt upp ett starkt varumärke. Enligt varumärkesföretaget Interbrands årliga mätning av de 100 mest värdefulla varumärken, var Samsung det företag som steg mest i värde och slog såväl Motorola som Siemens.