Att behöva slå upp kartan i telefonkatalogen eller göra en kartsökning på internet innan du ska iväg någonstans är passé. Det är inte heller längre nödvändigt att förlita dig på svärmor som guid till kolonilotten via alla omöjliga småvägar som var aktuella för 40 år sedan.
För några tusenlappar kan du nu köpa dig en vänlig röst som guidar dig sväng för sväng till din destination utan krångel. Här är ett test av marknadens samtliga fyra gps-lösningar för Symbian.
Installation
Installationen av samtliga system är föredömligt enkelt då programmen levereras på ett minneskort som pluggas in i telefonen. Det innebär att du slipper krånglet med cd-skivor och jobbiga installationsprogram. Du kan alltså vara igång och använda din nya navigatör så fort du har lämnat butiken.
Installationen av dessa program är väldigt enkla och består i princip av tre steg. Första steget är att stoppa in minneskortet i telefonen, någon speciell installation av ytterligare programvara krävs inte. Programmet dyker automatiskt upp under huvudmenyn varefter du får registrera ditt program direktuppkopplad, via gprs eller ett sms. Sista steget är att köra igång GPS:n, vänta på att gröna lampan ska börja blinka (indikerar att positionen har fastställts) och sedan koppla ihop den med sin mobiltelefon.
Sista steget kan orsaka en del förvirring då du måste koppla ihop enheterna genom navigationsprogrammet och inte genom menyn för bluetooth-inställningarna i telefonen. För att få en rättvis bedömning av programmen användes samma telefonmodell till samtliga tester, men det bör påpekas att samma program fungerar med flera olika telefoner. Jag har använt en vanlig Nokia 7610.
Innan du köper något av gps-paketen bör du även förvissa dig om att det är rätt typ av minneskort du får till just din mobiltelefon och skulle du ha råkat köpa fel korttyp kan de flesta tillverkarna byta ut kortet kostnadsfritt. Det är också möjligt att helt enkelt kopiera över innehållet till ett kort som fungerar i din telefon med hjälp av en kortläsare till din pc.
TomTom 5
Route 66 4
Navicore 4
Wayfinder 4
Navigering
Då positionen erhållits från GPS-modulen kan navigationen starta! Startpunkten är alltid positionen du befinner dig på vid tillfället, ett vanligt "fel" som är ganska svårt att komma runt är att om gatorna ligger tätt där du just befinner dig har GPS-enheten svårt att avgöra vilken gata du egentligen vill starta ifrån. Detta resulterar i att första ruttberäkningen kan bli något fel men mjukvaran kör ständiga omräkningar under resans gång så det är egentligen ingenting man lider speciellt mycket av. Så länge du vet år vilket håll du ska köra i början.
Hos Navicore och Route 66 matar du helt enkelt in gatuadressen du vill åka till och får sedan välja mellan alla förslag som dyker upp. Söker du på exempelvis Kungsgatan får du drygt 80 förslag rangordnade efter avstånd när du använder Navicore, med de närmaste högst upp. Med Route 66 får du upp förslagen under mer oordnade former och får istället bläddra igenom alla förslag. Det är direkt olämpligt om du kör bil samtidigt och detta är en stor nackdel med Route 66.
Med Wayfinder och Tomtom får du först mata in staden du vill åka till och sedan namnet på gatan vilket är väldigt enkelt och ger exakta svar fort. Eftersom programmet försöker gissa gatan du skriver in behöver du sällan skriva in mer än tre till fyra bokstäver innan du får upp rätt alternativ.
Tomtom, Navicore och Route 66 använder färdiga kartor som redan finns på minneskortet till skillnad från Wayfinder där kartorna laddas ner via gprs. Det sistnämnda har sina för- och nackdelar. Fördelarna är att kartorna alltid är aktuella och att själva programmet tar upp litet lagringsutrymme i anspråk på mobilen samt att all databehandling sker på en server istället för på mobiltelefonen. Detta märks inte minst vid ruttberäkningarna.
Att utföra en ruttberäkning med Route 66, vilket är klart långsammast av de testade systemen, tar mellan tio och tjugo sekunder beroende på resans längd. Samma resa tar två till tre sekunder att generera med Wayfinder där tankearbetet utförs på servern och sedan skickas till mobilen via gprs.
Jag var till en början lite skeptisk till systemet med Wayfinder men har insett att fördelarna med centraliserad datalagring överväger nackdelarna. Nackdelen är givetvis att du måste ha gprs-täckning där du befinner dig men det orsakade inga problem vare sig ute på landet eller mitt i staden.
Överföringen av kartorna till mobilen fungerade mycket bra och datamängden som överförs vid navigering uppges till mellan 8 och 30 kilobyte i timmen då du redan har lagrat kartorna på kortet och mindre än 300 kilobyte i timmen då nya kartor måste laddas ner. Det finns även en möjlighet att endast få enkla bilder som symboliserar olika avfarter och svängar och då är trafiken nere på 5-8 kilobyte i timmen vid stadsnavigering.
Beroende på hur fort du kör får du varningar i god tid innan avfarterna. Åker du på motorvägen i 110 km/h får du första informationen cirka en kilometer i förväg. "Ta nästa avfart om en km", "Ta nästa avfart om 500 meter" och så vidare tills du har svängt av. Du får även instruktion om att hålla dig till rätt fil i god tid. Skulle du mot all förmodan missa avfarten räknas rutten om fort och du får nya direktiv.
Det finns möjlighet att välja röst till sin navigatör, du kan i samtliga system välja röster från både killar och tjejer och ibland även med olika uttal. Väljer du Stina från Navicore till exempel får du en charmig tjej med finsk brytning som guidar dig sväng för sväng till destinationen. Har du tröttnat på Stina eller Robert efter att ha hört samma fras hundratals gånger kan du ladda ner nya röster att förgylla resorna med.
Ljudkvaliteten på rösterna är fullt godkända hos samtliga program men Route 66 sticker ändå ut lite extra med bra och tydliga röster samt mycket god ljudkvalitet. Kör du fort eller har en bullrig bil är det svårt att höra direktiven. I en bullrig bil som exempelvis en gammal bubbla eller en Land Rover Defender måste du använda handsfree så fort du kör lite fortare annars försvinner den vänliga rösten i all buller.
En intressant grej värd att påpeka är att om du använder en bluetooth-baserad GPS kan du inte använda din bluetooth-handsfree samtidigt eftersom GPS-enheten blockerar ytterligare möjligheter att ansluta fler bluetooth-enheter.
TomTom 4
Route 66 3
Navicore 3
Wayfinder 5
Funktioner
Alla program i testet har så kallade "point of interest", dessa hjälper dig att hitta restauranger, bensinmackar med mera när du är på resande fot. Detta lämnar en del kvar att önska men fungerar bra i närheten av motorvägar om du vill veta var närmaste bensinmack är eller hur långt det är kvar till närmaste sjukhus. På lokal nivå fungerar det inte lika bra. Jag stod cirka 100 meter från den närmaste bankomaten då jag frågade Route 66 hur jag tar mig dit. Lite oväntat ville den skicka mig tre km bort till en annan automat. Lite allmänt känns de här funktionerna ganska onödiga vid kortare navigeringar och att fråga en förbipasserande känns enklare än att behöva knappa in frågan i telefonen. Att telefonen dessutom inte föreslår närmaste objekt inger inte något direkt förtroende och detta gäller alla program i detta test.
En funktion som däremot är riktigt användbar finns i Wayfinder. Med Wayfinder kan du skicka en vägbeskrivning till en adress via SMS eller e-post. Detta är givetvis användbart då du ska träffa någon men inte riktigt kan beskriva vägen själv. Wayfinders webbsida bjuder på många liknande lättanvända funktioner och trots de avancerade sökningarna i deras databaser är svaren blixtsnabba. Dessutom är de oftast riktiga vad gäller snabbaste vägval.
Samtliga program är utrustade med så kallad nattlägen som kan aktiveras då du kör i mörker. Detta innebär att ljusstyrkan dras ner i displayen för att spara på mörkerseendet.
Det är även möjligt att genom Route 66 ställa in hastighetsgränser för olika typer av vägar. Om du sedan överskrider hastighetsgränsen får du en snäll varning. En intressant funktion som är bra då du har lite mer bråttom än vad du egentligen borde ha.
TomTom 5
Route 66 4
Navicore 4
Wayfinder 5
Kartor
Det stod klart tidigt i testet att Wayfinder har ett stort övertag när det gäller uppdaterade kartor, mycket tack vare att dessa laddas ner från en server.
Det var endast Wayfinder som hade aktuella kartor i nybyggda områden och kunde ge en korrekt beskrivning till och från målet utan en massa konstigheter och stora omvägar.
Systemet som hade mest fuffens för sig under bilkörning var Navicore som ibland föreslog svängar åt fel håll och tidvis till och med verkade låsa sig på en punkt. Ett exempel var när jag skulle köra genom Stockholm via Sveavägen och programmet fick för sig att vi körde fel. Jag fick uppmaningen "Om möjligt gör en U-sväng" mitt på Sveavägen, jag följde uppmaningen och körde glatt vidare för att se vart jag skulle hamna.
Märkligt nog upprepades samma uppmaning flera gånger om med några hundra meters mellanrum och efter att ha blivit rejält snurrig i skallen av allt u-svängande bestämde jag mig för att köra vidare på egen hand innan farbror blå stoppade mig för att fråga vad jag pysslade med. Jag upplevde annars att de visuella kartorna inte var till mycket hjälp under själva körningen. Det känns helt enkelt inte säkert att koncentrera sig på den lilla skärmen under körning trots en bra hållare högt upp på instrumentbrädan.
Kartfunktionen fungerar dock utmärkt om du vill veta var nästa avfart är på landsvägen om du vill vända eller om du vill se de dolda sjöarna man annars aldrig ser från motorvägen. Här har Tomtom lyckats med att skapa de bästa kartorna och ger dessutom den bästa översiktbilden på geografin runt omkring.
TomTom 5
Route 66 4
Navicore 4
Wayfinder 5
Mobilitet
Generellt sett kan du redan när du öppnar kartongen se att konkurrensen är stenhård mellan företagen som levererar GPS-lösningar. Utöver genomgående bra manualer och annan nödvändig information medföljer det förutom minneskort och GPS även laddare för både 220 och 12 volts uttag. Detta är nödvändigt då driftstiden på dessa små bluetooth-enheter ligger runt fyra till fem timmar utan extern strömförsörjning. Det räcker ju endast till kortare resor.
Även mobiltelefonen slurpar i sig relativt stora mängder ström vid användningen av GPS och planerar du att köra mycket eller långt bör du skaffa dig fördelare till 12-voltsuttaget i bilen så du kan driva både telefonen och GPS-enheten med respektive laddare samtidigt. Ska du ut och promenera på stan med hjälp av din nya GPS kan du antingen hänga den runt halsen eller stoppa ner den i bröstfickan.
Du bör dock tänka på att ju bättre GPS-enheten "ser" upp mot himlen och horisonten desto bättre mottagning får den och detta är direkt proportionellt mot hur exakt position du får. Kylan har varit en faktor som har påverkat batterilängden på samtliga GPS-enheter under testtiden, slutsatsen är att du bör ta med i beräkningarna att om det är kallt ute kan inte batterierna leverera den mängd ström som behövs lika länge som då det är varmt.
TomTom 4
Route 66 4
Navicore 4
Wayfinder 4
Wayfinder vinner
Vinnaren är Wayfinder tätt följt av Tomtom. Wayfinder vinner på enkelheten och alla extrafunktioner som erbjuds både i programmet samt när du är direktuppkopplad. Är du rädd för all gprs-trafik som Wayfinder kommer att generera bör du istället välja Tomtom som i princip är en förminskad version av en fullblodsnavigator.