Att träffa Robert Hamilton känns som att träffa en segerviss idrottsman som redan leder stort och har allt upplagt för seger. Inte ett uns av tvekan lyckas man klämma ur honom. Det går bra för Google, och Googles eget mobilsystem Android har gjort succé under sitt första år bland användare. Nu väntas en våg av nya Google-mobiler släppas under 2010, bland annat Sony Ericsson X10 och Motorola Milestone - som Robert fingrar på i stort sett under hela intervjun.
- Förra året såg vi tydligt hur användningen av internet i mobiler ökade explosionsartat. Det var det år då vi både fick fastprisabonnemang på mobilt internet, och bättre mobiler med bättre skärmar, säger Hamilton.
De nya möjligheterna till internet i mobilen ger också användarbeteenden som vi inte har sett tidigare, menar Robert. Internetupplevelsen blir allt mer fullständig, inte längre begränsad i jämförelse med internet i den vanliga datorn.
- Det är inte längre en åtskillnad mellan mobilt internet och vanligt internet.
Att användandet av mobilt internet allt mer påminner om hur vi använder webben i datorn är en helt naturlig utveckling, menar Robert Hamilton.
- Folk ändrar inte på sina behov bara på grund av mobilen. De vill fortfarande handla och hitta information och kommunicera effektivt. Jag tror att mobilindustrin till slut har lärt sig från webbens öppenhet.
Just att mobilindustrin haft ett tänkande där man skippat de öppna lösningarna, och i stället velat "låsa in" kunderna med långa avtal och andra låsta lösningar – det är något som Robert Hamilton har egen erfarenhet av. Han har arbetat både för Vodafone och Orange, de två europeiska jätteoperatörer som är mest kända för att skapa så kallade "walled gardens", där mobilkunderna låses in till operatörens egna tjänster.
På det riktiga internet är inlåsning inte möjligt.
- En viktig sak att säga om mobilt internet är att om uppkoppling är förnuftigt prissatt så kommer du se att dina konkurrenter är bara ett klick bort. Om du inte har användarnas förtroende flyttar de.
Med "förnuftigt prissatt" syftar Robert Hamilton på att många mobiloperatörer i och för sig inte hindrar kunderna att använda andra internettjänster med mobilen, men den egna operatörens tjänster har väsentligen lägre datapris, så att man ändå i praktiken hindrar kunderna från att använda de tjänster som de verkligen skulle vilja använda.
Hjälper användarna att sticka
Google jobbar enligt Hamilton med en helt motsatt strategi – att aktivt och gratis hjälpa kunderna att lämna Googles tjänster om de så önskar.
- Jag vet inte om du är bekant med Googles "data liberation team". Deras roll är bara att se till att alla användare ska kunna ta med sig data som sparats på deras konton hos Google. De har till exempel tagit fram en lösning för att enkelt exportera och ta med sig all mejl från sitt gmejl-konto, till en annan mejlleverantör. Vi ska inte äga kunden. Att artificiellt försöka sig på något sådant är bara en dålig sak, säger Robert.
Att jobba med öppna lösningar innebär också att andra ska kunna programmera egna tjänster, som drar nytta av ens tjänster.
- Om du tänker på saker som är succéer så har det blivit succeer delvis på grund av interoperabiliteten, som Google Maps, som kan inkluderas i vilken applikation som helst.
Robert Hamilton berömmer Apple Iphone som enligt honom är mobilen som bidragit till den snabba utvecklingen för mobilt internet.
- En av de saker som vi är lyriska över med Iphone är att den har en så bra webbläsare. Ett exempel är webbsidor som drar nytta av användarens position. Före Iphone hade positionering i mobilerna krävt en särskild applikation i telefonen. Med Iphone kunde man enkelt direkt i browsern godkänna att man blev positionerad av webbsidan.
Webben är basen
Att webben ska vara basen för mobila internettjänster är kanske inte så konstigt att representanten för världens största webbföretag tycker. Men Robert Hamilton menar också att webben med den senaste HTML-standarden duger utmärkt till avancerade mobiltjänster.
- Du kan komponera mejl när du är offline. Du kan skapa fantastiska saker med standardwebbkod, vår positioneringstjänst Latitude till exemepel, som fungerar helt i webbläsaren. Webben kommer alltid vara "interoperable".
Men allt kan man inte göra bra i webben. Spotify är ett exempel på en app som Robert Hamilton använder flitigt i sin Androidmobil (en Motorola Milestone), och som inte skulle fungera lika bra som i en webbläsare.
- Appar är fortfarande viktiga som en del av det mobila tjänsteutbudet. Man kan göra saker i appar som man inte kan göra i webbläsaren, men det kommer att förändras.
Googles tjänster bygger på att all användarens information samlas online, och jag frågar Robert Hamilton om det är en huvudvärk för Google.
Är integritetsfrågan Googles ansvar, eller är det användarnas?
- Det är helt och hållet vi som mäste lösa integritetsfrågan. När du delar din information med oss, till exempel om vad du gillar att äta och din telefons position, så kan vi ge dig tips om närmaste italienska restaurang med mera. Men användare delar bara info om de får tillräckligt stor nytta av det. Men det räcker inte. Det måste finnas en transparens i tjänsterna, och användarna måste ha kontroll över sin information.
- Nytta, transparens och kontroll för användarna - de här tre faktorerna är viktiga för allt vi på Google gör.
Men kommer integritetsfrågan att bli viktigare i framtiden?
- Jag tror att folk redan tänker på det. Men när man ger användarna värde så är användaren också beredd att släppa lite på integriteten.
- Min kollega Sarah var i Tokyo på semester, och jag var där i jobbet. Plötsligt såg jag henne dyka upp på Tokyokartan i min Latitude och kunde ge henne tips på den där bra baren, säger Robert.
Ytterligare en faktor som blir viktig är att göra tjänsterna mer användarvänliga. Google har arbetat mycket på att man inte längre ska behöva klicka för att kunna använda mobiltjänsterna.
- Om jag vill hitta närmaste starbucks behöver jag bara säga starbucks till mobilen, så plockar den fram svaret på skärmen.
Vad händer då på 3-4 års sikt?
- Du kommer få en mycket bättre integrering mellan olika tjänster, och mycket mer information som är liveuppdaterad. Men redan nu med nya Android får du gratis gps-navigering steg-för-steg, du kan se gatorna i "street view", du kan till och med se lediga parkeringsplatser i vissa städer. Realtidsinformation kommer att bli mer vanligt, som trafikinformation eller att man skickar tweets till alla andra som är på en konsert - "kom igen låt oss alla få bandet att sjunga den här låten". Eller fotbollssupportrar som kan chatta med varandra när de står på samma läktare. Man kommer att utnyttja sina connections på ett effektivare sätt.
Röststyrning är en annan teknik som Robert uppenbarligen tror stenhårt på.
- I stället för att knappa in texten i ditt sökfält så kommer du att prata in det på telefonen. Jag ska kunna säga 150 pund i svenska kronor och på mindre än en sekund få upp svaret på telefonen, säger Robert, och direkt därefter demonstrerar han just det på sin Motorola Milstone:
- 150 British pounds in Swedish crowns, säger Robert, och några hundradelar senare står växelkusen på mobilskärmen.
Det snackas mycket om augmented reality när mobilvärlden pratar framtidsvisioner - att lägga på lager med digital information ovanpå den fysiska verkligheten. Det är något som företag som Google och Nokia arbetat hårt med. Men än så länge är tekniken inte färdig.
Augmented reality
- Googlechefen Eric Schmidt sa för tre år sedan att om tre år ska vi ha löst det här med augmented reality. Så vad ska jag säga nu, säger Robert och ler. Efter en liten konstpaus fortsätter han:
- Ja, jag tror vi kommer att lösa det.
Exempel på augmented reality-applikationer som finns idag är långt ifrån så bra att de blir användbara ännu.
- Jag hade en bra upplevelse av Wikitude, när jag stod uppe på en kulle och blickade bort mot olika delar av staden. Men inne i en stad blir det svårt att ha nytta av all information överallt på skärmen på en gång. "Google ska veta vad du vill innan du frågar", sa Eric en gång. Det han menar är att relevansen i söksvaren ska bli bättre. Våra svar måste bli mer relevanta.
- Om jag håller kamerasökaren mot en stol, vilken information vill jag då få lagd ovanpå stolen? Vill jag veta vad den kostar, var jag kan hitta en likadan, vad det är för slags stol eller vad? Jag vet inte hur vi ska hitta rätt sätt att presentera information i augmented reality, men jag vet att vi jobbar hårt på det.
Varför satsar ni så mycket på Android?
- Därför att Android ger en mobil som från början är skapad som en internetenhet. Den vill vara en del av internet först av allt. Med ett sådant system går det snabbare för tillverkare att få ut den typen av mobiler på marknaden. Redan nu till jul kommer det finnas en mängd olika Andoid-telefoner att välja mellan.
Får ni nya konkurrenter nu när ni ger er in på mobilmarknaden?
- Android är en öppen plattform. Det är inte ett stängt system. Google har inget inflytande över applikationer för Android. Det är inte lätt idag att se vilka som är konkurrenter faktiskt. Vi arbetade nära Apple med att få fram bra lösningar till Iphone. Android förändrar inte relationen mellan företagen.
Fakta Robert Hamilton
Robert Hamilton har arbetat med digitala medier och kommunikation sedan 1994 då han startade en avdelning för interaktiv marknadsföring på Londons ledande reklambyrå Lowe Howard-Spink. 1999 grundade han Scan Mobile, som år 2000 öppnade världens första tjänst för shopping via sms - tillsammans med Vodafone och Orange. När Scan Mobile köptes av Orange år 2003 följde Robert Hamilton med och blev ansvarig för tjänsteutveckling på mobiloperatören. 2007 värvades Robert till Google och blev ansvarig för utveckling av nya mobiltjänster.
Mobilvärldens förändring
Tre orsaker till att 2008-2009 har förändrat mobilvärlden enligt Robert Hamilton:
- Fasta priser på mobil data.
- Bättre webbläsare i telefonerna.
- Smartare mobiler.