SF testar sms-reklam nära bion

Med hjälp av sms-reklam till folk nära biografen ska SF locka fler biobesökare. Ett test ska genomföras imorgon i Stockholm.

Publicerad Senast uppdaterad

Inför visningen av Oscarsbelönade filmen Slumdog millionaire på Saga imorgon kväll ska SF skicka ut sms-reklam. Med hjälp av positionering i mobilnätet får ca 1000 personer ett sms med erbjudande om att gå två och betala för en på kvällens visning.

Tidigare har marknadsbolaget Manna från himlen som sköter utskicken testat med erbjudande från ett kafé på Södermalm och afterwork på en restaurang i Stockholms innerstad.

- Våra tidigare tester har resulterat i att ett tiotal personer nappat på erbjudandet, men då har det handlat om betydligt mindre omfattande tester. Vårt test nu med SF är större, säger Katarina Chowra på Manna från himlen, till Mobil.

Hon understryker att man måste göra fler och större tester för att få ett statistiskt användbart underlag, men hela 30 procent av de som tagit emot de senaste meddelandena har klickat på länken för att läsa mer om det aktuella erbjudandet.

Framöver kommer Manna för himlen använda ett belöningsprogram där den som tar emot erbjudanden blir belönad. I dagsläget när man testar sitt upplägg får man dock sin medlemsdatabas från tjänsten Lociloci.

Imorgon tisdag gör Manna från himlen en sökning över vilka av medlemmarna som befinner sig inom en kilometer från biografen Saga och skickar sedan ut erbjudandet till de personerna.