Siemens satsar på designmobiler

Publicerad Senast uppdaterad

Den nya serien bygger på en helt ny formgivning. Mobilen på bilden, som fått namnet Xelibri 4, kommer framför allt säljas via modeaffärer, vissa klädaffärer, till exempel.

Till en början ska den nya serien säljas i England, Kina, Frankrike, Tyskland, Italien, Singapore samt Spanien från och med april i år, enligt Infosync.no

Troligen släpps modellerna i Sverige först i september.

George Appling, ansvarig för den nya satsningen, säger att Xelibri är en modepryl, som klockor, smycken och annat, som man dessutom kan ringa med. Han anser också att mobiltelefoner har samma potential, som väskor och kläder, att bli en trendprodukt.

Under året räknar Siemens med att lansera två kollektioner Xelibri-telefoner. Varje samling innehåller fyra modeller. Precis som med kläder kommer det bli en kollektion som ska andas vår/sommar och en höst/vinter. Telefonerna kommer levereras i relativt små volymer. Och nya exemplar av en och samma modell ska levereras under ett års tid, efter det första släppet, inte längre.

En livscykel som är markant mycket kortare än de flesta existerande modeller på marknaden har.