SKI: Telias kunder mest nöjda
Telia och Halebop har de mest nöjda kunderna, hos Telenor är man mest missnöjd, enligt en kundundersökning.
När Svenskt kvalitetsindex rankar mobiloperatörer efter hur nöjda kunder man har är det Telia som klarar sig bäst. Allra med nöjda är kundernas hos den Telia-ägda virtuella operatören Halebop. Telias övriga mobilkunder på privatmarknaden hör också till de mer nöjda, vilket gör att Telia även tar hand om andraplatsen i sammanställningen. Graden av kundnöjdhet anges med hjälp av ett index som för Halebop är 73,0 och för Telia 72,0.
Även i förra årets undersökning placerade sig i topp och liksom förra året hamnar Telenor i längst ned i listan bland de sex största operatörerna med ett resultat på 63,3. Dock har Telenors nedåtgående trend bromsats jämfört med tidigare år.
Inom ramen för Svenskt kvalitetsindex genomförs mätningar av hur nöjda kunder är inom olika branscher, verksamheten drivs av bland andra Handelshögskolan i Stockholm.