För några år sedan visste knappast någon utanför mobilbranschen vilken mjukvara som drev deras telefoner. Idag bygger hela annonskampanjer på att en viss telefon har Android 2.2 eller möjligheten att ladda ner massor av coola applikationer från Apples App Store. Mjukvaran har på bara några få år tagit sig från kölvattnet rakt upp i förarhytten på den mobila utvecklingen. Det här skiftet kan främst skyllas på två aktörer: Apple och Google.
Apple förändrade spelplanen när Iphone lanserades 2007. Men det var inte förrän Apple lanserade sin App Store 2008 och sparkade igång de senaste årens app-hysteri som det verkligen framgick att Apples operativsystem ios (tidigare Iphone os) var något mer än en slick användarupplevelse i Iphone. När försäljningen i App Store och utvecklingen av app:ar tog fart blev Apples operativsystem plötsligt en plattform för försäljning av innehåll och en kanal för marknadsföring och kommunikation. Och idag så framstår plattformen som den kanske starkast drivande kraften bakom Apples ökande försäljning av telefoner, musikspelare och surfplattor. Ett framgångsrikt mobilt operativsystem kan alltså vara nyckeln till miljardaffärer. Så det är inte konstigt att de stora it- och mobilaktörerna jobbar hårt för att försöka bygga sina operativsystem till stora framgångsrika plattformar.
Apples kanske främsta konkurrent Google å sin sida har inga intressen av att sälja hårdvara, men desto större intresse av att skapa en mjukvaruplattform. Med operativsystemet Android har sökjätten byggt ett varumärke som många gånger står starkare än telefontilllverkarnas egna. I och med att Android inte är knutet till någon särskild tillverkares hårdvara så har systemet gjort mycket för att flytta fokus till mjukvaran i mobilvärlden.
En kamp om överlevnad
Idag råder det ingen tvekan om att operativsystemen kommer att spela en enormt viktig roll för utveckling och affärer i mobilbranschen de närmaste åren. Striden mellan de olika operativsystemen är en kamp om överlevnad för mobil- och it-branschens största aktörer. Kampen är förstås inte ny men intensiteten har stadigt ökat de senaste åren och nu höjs temperaturen ytterligare när den tredje jätten Microsoft kliver in i ringen med nya Windows Phone 7 och miljontals dollar marknadsföringspengar i ryggen.
– Kampen mellan operativsystemen har hårdnat länge men till årsskiftet verkar det kulminera fullständigt i och med lanseringen av Windows Phone 7, säger Leif-Olof Wallin, it- och telekomanalytiker på analysjätten Gartner.
Microsoft har tidigare mest haft framgångar på företagssidan med sina mobila opertivsystem. Windows Phone 7 är deras försök att locka samma typ av vanliga konsumenter som köper Iphone eller Android-telefoner.
Men Microsoft behöver egentligen inte omvända de redan frälsta Iphone- och Android-fansen för att lyckas, menar Leif-Olof Wallin. Eftersom marknaden för smartphones hela tiden växer i takt med att människor byter sina gamla telefoner mot nya så räcker det med att Microsoft snärjer en del av dessa nya smartphonekunder för att kapa åt sig en tillräcklig del av den samlade mobilmarknaden.
Flera stora spelare
Trots att Apple, Google och Microsoft fått mest uppmärksamhet den senaste tiden så går det heller inte att bortse från den verkliga jätten när det kommer till mobila operativsystem – Symbian. I alla fall när det kommer till spridning hos användarna världen över så har Symbian, fortfarande över 40 procent av världsmarknaden, tack vare att systemet driver de flesta av giganten Nokias telefoner. Dock har systemet, som likt Android bygger på öppen källkod, haft svårt att klara skiftet över till mobila gränssnitt som bygger på rörelsekänsliga skärmar.
En femte storspelare som ibland är lätt att glömma för oss i norra Europa är Blackberry os från kanadensiska Research in Motion. Som en av de absolut största spelarna på världsmarknaden för smartphones så är Blackberry-plattformen onekligen en viktig konkurrent till de ovan nämnda operativsystemen.
Så vad är det då som kommer att avgöra den stora plattformsstriden? Framgång för mobila operativsystem kan idag sägas bygga på tre huvudfaktorer; attraktiv hårdvara, bra användarupplevelse och stort app-utbud. Inte nödvändigtvis i den ordningen.
Hårdvaran är förstås en klassisk konkurrensmetod i mobilbranschen men har intensifierats de senaste åren. Riktigt attraktiva telefoner som användarna vill ha gör mycket för spridningen av operativsystem. En stor del av till exempel Iphones framgångar ligger naturligtvis i att människor tycker att telefonerna är snygga och sköna att handskas med. Men detta är knappast något nytt för de senaste åren. Även om ribban höjdes avsevärt när Iphone lanserades 2007 var det inget som helt förändrade spelplanen. Mobiltillverkarna var redan vana vid att använda design och hårdvarufunktioner som säljargument mot konsumenter. Och på den fronten så framstår kriget mellan de stora operativsystemen som ganska jämt, om vi jämför mobiltillverkarnas toppmodeller som kör de olika operativsystemen.
Användarupplevelsen är dock en annan sak. Innan Iphone lanserades var användarupplevelse i mobilen knappast samma konkurrensmedel som efter. Apple förändrade spelplanen för mobiltillverkarna och fick konsumenter att börja efterfråga bättre gränssnitt med enklare och roligare användarupplevelse. Idag, några år senare, har framförallt Android kommit nästan ikapp Apple, lite beroende på vem man frågar. Men skillnaderna mellan de stora systemen ios, Android i olika utföranden, Symbian, Blackberry os och Windows Phone 7 är stor. Och det gör att just användarupplevelsen lär bli ett viktigt vapen i kampen om herraväldet bland de mobila operativsystemen. Även om olika operativsystem kan likna varandra mycket så finns här också ganska stor spridning. Androidmobiler kan ha gränsnitt som ser ut på många olika sätt beroende på hur olika tillverkare implementerat systemet. Microsoft har med sitt Windows Phone 7 byggt ett gränsnitt som skiljer sig mycket från annat på marknaden. Symbian och Blackberry skiljer sig också från de andra på många sätt. Här kan alltså skillnaderna bli ganska stora och tydliga för konsumenterna.
Apparna avgör
När det kommer till app:ar så är det också Apple som startade trenden när de lanserade sin App Store. Nu har alla de stora operativsystemen egna app-butiker men utbudet av app:ar varierar kraftigt. Nokia har i skrivande stund cirka 13 000 Symbian-applikationer i sin Ovi Store. Att jämföra med Apples cirka 250 000 titlar, enligt Gartner. Android Market har cirka 150 000 enligt Androlib.com och Blackberry App World har cirka 16 000 appar, enligt Research in Motion. Och även om siffrorna inte säger allt om vad användarna kan göra med sina telefoner så står det klart att app-tilgång kommer att vara extremt viktigt för att bygga ett attraktivt operativsystem de närmaste åren.
– I en lyckad app-butik ska konsumenterna känna att allt de vill ha finns tillgängligt, säger Leif Olof Wallin.
Utan ett tillräckligt bra utbud av app:ar blir det svårt att locka vare sig telefontillverkare eller slutkunder till sitt operativsystem. Och det är just här som kampen kommer stå som kanske allra hårdast framöver.
Men vad krävs då för att få till ett hyfsat app-utbud? Jo, det gäller förstås att locka utvecklare att skapa app:ana för just det egna systemet.
– Här krävs klassik kompetens kring hur man bygger ett ekosystem. Och det är inte det lättaste, säger Leif Olof Wallin.
Det kan till exempel handla om att ordna utvecklartävlingar med generösa prispengar för att locka duktiga utvecklare att lägga tid på att utveckla för ett speciellt operativ. Av den uppskattade halv miljard dollar som Microsoft förväntas lägga på att marknadsföra sitt nya operativsystem så förväntas en åtskillig summa spenderas just på sådana aktiviteter.
Och Nokias nya chef Stephen Elop inledde sin Nokia-karriär med att dela ut ett utvecklarpris på en miljon dollar och vråla “developer, developers, developers” från scenen under höstens Nokia World-konferens. Att detta var hans första uppträdande som Nokia-vd säger en del om hur viktiga app-utvecklarna är just nu. Nokia köpte också nyligen analysbolaget Motally som utvecklat ett verktyg för att mäta hur människor använder mobilappar. Motivet för Nokia är förstås att erbjuda sina utvecklare bra statistik och feedback på sitt arbete så att de peppas att skapa ännu bättre appar.
Andra viktiga faktorer för att locka utvecklare är bra dokumentation och support, säger Leif-Olof Wallin.
Men att ha den bästa utvecklarmiljön med support och dokumentation är inte något avgörande. Det menar i alla fall Alex Jonsson, vd och grundare av företaget Mosync som utvecklar ett verktyg för att bygga appar till flera mobilplattformar på samma gång.
– Iphones utvecklarverktyg är inte det bästa verktyget som finns. Men det verkar ju inte bekymra folk, säger han.
Pengar och berömmelse
Men vad vill då utvecklarna ha för att bygga appar till ett visst system?
– De vill ha “fame and fortune”. Får de berömmelse så är det bra, och får de pengar så är det bra, men något av detta måste finnas. Utvecklare ger sig på den plattformen som antingen har de coolaste funktionerna eller där de kan tjäna pengar, säger Alex Jonsson.
Pengarna väger alltså tungt. Utvecklare vill tjäna pengar och här kommer betalmodeller och ersättningsnivåer in i bilden. Prispengar kan hjälpa till att få fart på utvecklingen men fungerar knappast i längden. Då krävs app-butiker som gör det lätt för utvecklare att få betalt för sitt arbete.
Här spelar den andel som utvecklarna får av försäljningspriset stor roll. Men också hur snabbt pengarna kommer utvecklarna till godo. Apple som ju är ledande både vad gäller antalet app:ar och app-försäljning i sin butik har fått utstå en hel del kritik från utvecklare. Både för att för liten del av pengarna från app-försäljningen går till utvecklarna samt att det tar lång tid för pengarna att komma. Och där finns en möjlighet att profilera sig annorlunda gentemot utvecklarna för de konkurrerande plattformarna.
Det är naturligtvis svårt att sia om hur marknaden kommer att förändras de närmaste åren. Alex Jonsson är dock övertygad om att fragmenteringen bland operativsystemen kommer att fortsätta att öka med allt fler konkurrerande system och olika versioner av öppna operativ som Android.
Leif-Olof Wallin tror att Android kommer att fortsätta växa i snabb takt och ta andelar på världsmarknaden. Men han tror inte att Apple kommer att fortsätta att ta marknadsandelar i samma takt som tidigare. Även om Apple kommer att sälja ännu fler telefoner så kommer hela marknaden för smartphones att växa så pass mycket att företagets andel av världsmarknaden ändå inte kommer att öka. Och det är heller inte särskilt förvånande tycker, Leif-Olof Wallin. Han menar att Apple på samma sätt som de traditionellt gjort kommer att hålla sig till premium-segmentet och göra dyra produkter med höga marginaler. De kommer att låta Android-tillverkarna göra de billigare telefonerna på marknaden.
Leif Olof Wallin är i dagsläget mycket tveksam till Nokias satsning på smartphones med nya operativsystemet Symbian 3.
– Det har inte en tillräckligt bra användarupplevelse. Symbian 3 är bättre än sin föregångare men inte tillräckligt bra. Det går inte att jämföra med till exempel Iphone. Då får man vara helt Nokia-beroende för att tycka det.
Däremot tror han att Symbian kommer att fortsätta ha ledningen på mobilmarknaden som helhet.
Blackberry tror han kommer att tappa marknadsandelar till mer konsumentinriktade plattformar. Windows Phone 7 är svår att förutsäga, mer än att att Microsoft kommer att spendera stora pengar på att marknadsföra systemet.
Något som alla de ovan nämnda aktörerna kommer att tjäna på framöver är dock att många människor nu står i akt att byta ut sina enklare telefoner mot smarta mobiler, avslutar Leif-Olof Wallin.
Det lär onekligen bli ett intressant 2011 för den som vill följa kampen mellan mobilplattformarna.
Fakta: App-kampen
Applikationer kommer att bli en av de viktigaste konkurrensfaktorerna i kampen mellan operativsystemen. Så här står de olika aktörerna rustade:
Android
Antal app:ar: cirka 150 000
Apple IOS
Antal app:ar: cirka 250 000
Blackberry OS
Antal app:ar: cirka 16 000
Symbian
Antal appar: cirka 13 000
Windows Phone 7
Antal appar: cirka 1 000