Ökad omsättning
Smartphones stärkte Tele 2
Tele 2 rapporterar en ökad omsättning för den svenska mobilverksamheten. En av förklaringarna till detta uppges vara den ökade efterfrågan på smartphones.
För årets tredje kvartal redovisar Tele 2:s svenska mobilp>Bakom den cirka 10 procent ökade omsättningen jämfört med samma kvartal förra året ligger ett ökat antal abonnenter. Utöver ökade antalet abonnenter är ytterligare en avgörande faktor fördelningen mellan kontraktskunder ("post-paid") och kontantkortskunder ("pre-paid"). Abonnenternas val av telefoner spelar också en viss roll.
Enligt Tele 2 innebär ett val av en smartphone i genomsnitt cirka 70 procent större intäkt per månad än en vanlig enkel mobiltelefon. De åtta mest sålda telefonerna från Tele 2 i augusti till och med september är smartphones (se faktaruta intill). På plats nio finns första vanliga telefonen (Sony Ericsson Elm) och på tiondeplatsen finns åter igen en smartphone (Nokia 6700 Slide).
Vid tredje kvartalets slut noterades 3 587 000 abonnenter, vilket är 103 000 fler än tre månader tidigare. Jämfört med slutet av tredje kvartalet förra året har antalet abonnenter ökat med 244 000 stycken. Av de nästan 3,6 miljoner abonnenterna är 358 000 mobilt bredband. Hur fördelningen är mellan kontrakt och kontantkort inom de drygt 3,2 miljoner röstabonnemangen framgår tyvärr inte.
För närmaste framtiden meddelar Tele 2 att bolaget kommer att fortsätta satsa på att öka antalet kontraktskunder vilket kommer hålla ner lönsamheten på kort sikt men som förhoppningsvis skall leda till ökad lönsamhet på lång sikt.
Topp 10 telefoner, Tele 2 aug–sep 2010
1. Iphone 4
2. Sony Ericsson X10 Mini Pro
3. Iphone 3GS
4. Samsung Galaxy S
5. HTC Desire
6. Sony Ericsson X10 Mini
7. HTC Wildfire
8. Sony Ericsson X10
9. Sony Ericsson Elm
10. Nokia 6700 Slide
Tele2 Sverige - Mobilnätet, juli–september 2010 (2009)
Abonnenter: 3 587 000 (3 229 000, +11%)
Omsättning: 2,22 mdr kr (2,01 mdr kr, +10%)
EBITDA-marginal: 34% (34%)