Sms:ar i stället för att lyssna på läraren
Det är Norges teknisk-naturvetenskaplig universitet i Trondheim som gjort tre olika undersökningar om mobilvanor, skriver Aftenposten. Enligt resultatet av undersökningarna följer två av tre 14- och 15-åringar inte följer med i undervisningen på grund av att de sms:ar på lektionstid. Dessutom är det många yngre elever som använder mobilen för att fuska på prov.
En annan effekt av mobilanvändandet är, enligt de tillfrågade norska lärarna, att många mellanstadieelever börjat använda sms-förkortningar även när de skriver annat än textmeddelanden.
Men vissa lärare uppskattar också mobilanvändandet. Gymnasieläraren Randi Oppedal använder till exempel mobilerna i undervisningen på medieutbildningen. Och han tycker att det är bra att han själv kan välja när han vill vara tillgänglig på sin fritid.
- Eleverna skickar sms om att de är sjuka eller när de undrar över hur en hemuppgift ska lösas. Jag tycker att det är jättebra att de också ger besked utanför skoltiden, säger han till Aftenposten.