Stark Ipad-försäljning väntas:

"Snabbare spridning för Ipad än Iphone"

Om svenska hushåll gör allvar av sina planer på att skaffa Ipads kommer Apples surfplatta att nå samma spridning som Iphone på betyddligt kortare tid, enligt analysföretaget Mediavision.

Publicerad Senast uppdaterad

Imorgon börja Apples Ipad säljas på den svenska marknaden. Enligt en uppskattningen från analysföretaget Mediavision har redan 60 000 svenskar skaffat sig en Ipad genom att importera själva eller köpa från någon av de svenska återförsäljare som hittat alternativa kanaler för att ta in enheter.

När det gäller framtida inköpsplaner finns det givetvis många faktorer som är avgörande för om de förverkligas eller inte, men enligt Mediavision planerar 210 000 av Sveriges hushåll redan nu att skaffa en Ipad under de närmaste 12 månaderna. Om planerna sätts i verket skulle det innebära att det totala antalet Ipads skulle uppgå till 270 000.

270 000 Ipads inom en 12-månadersperiod kan ställas mot de 16 månader som det tog för Iphone att nå upp till lika stor spridning i Sverige.

Unga män är den grupp som är mest intresserad av köpa en Ipad, och föga överraskande gäller det i synnerhet de som redan äger en Iphone.