Sony Ericsson drar ifrån Nokia
Det är nya siffror från analysföretaget GFK som idag rapporteras i Svenska Dagbladet. Om man inte räknar antalet telefoner utan i stället försäljningsvärdet är Sony Ericssons försprång ännu större - 48 procent för Sony Ericsson mot 28 procent för Nokia.
Tack vare framgångarna med T610 blev Sony Ericsson redan förra hösten större än Nokia, men sedan dess har Sony Ericsson och Nokia mestadels legat ganska jämnt. Men nu rapporteras alltså ett trendbrott.
Nokias svaghet är att företaget halkat på efterkälken när det gäller nyare telefoner, med inbyggd kamera och med 3G-teknik. För kameratelefoner har Sony Ericsson 55 procent av den svenska marknaden, medan Nokia bara har 18 procent, enligt siffrorna som presenteras i Svenska Dagbladet.
Siffrorna från GFK kommer från större återförsäljarkedjor för hemelektronik. Till exempel finns försäljning från 3G-operatören Tres butiker inte med i statistiken, vilket kan innebära att Nokias marknadsandel i statistiken skulle sjunka ytterligare till förmån för framför allt LG Electronics.