Sony Ericsson fortsätter ta marknadsandelar

Sony Ericsson fortsätter att växa snabbare än marknaden och har nu enligt egna beräkningar mer än 9 procent av mobilmarknaden. Det visar företagets kvartalsrapport för andra kvartalet. Priset per såld telefon sjönk däremot, vilket avspeglar Sony Ericssons satsning på litet billigare modeller.

Publicerad Senast uppdaterad

Jämfört med 2006 fortsätter Sony Ericsson sin imponerande tillväxtkurva. Försäljningsvolymen ökade med 59 procent andra kvartalet 2007 jämfört med samma period året innan, vinsten före skatt ökade 55 procent till 327 miljoner euro, drygt 3 miljarder kronor. Totalt sålde man 24,9 miljoner telefoner under kvartalet.

Jämfört med första kvartalet i år ökade man också försäljningen, men däremot sjönk vinsten något. Priset per såld telefon sjönk också, från 134 till 125 euro, vilket huvudsakligen beror på att man lanserat nya modeller i lägre prisklasser, som W200, W300, K310 och Z310.

Sony Ericsson ger sina telefoner med varumärket Walkman en stor del av äran för framgångarna. Av 25 miljoner sålda telefoner under kvartalet var 9 miljoner Walkman-telefoner. Cybershot-mobilerna har ännu inte fått samma betydelse för företaget, men den kommande K850 med turbo-3G och 5-megapixelkamera kan komma att ändra på det.