Sony Ericsson har sålt 3 miljoner Walkman-mobiler

Sony Ericsson har haft ett framgångsrikt år enligt företagets rapport för 2005. VD Miles Flint anger utökade utvecklingsresurser och satsningar på Walkman-mobiler som nyckeln till framgångarna.

Publicerad Senast uppdaterad

Den svensk-japanska tillverkaren rapporterar att man under det fjärde kvartalet 2005 sålde 16,1 miljoner telefoner, en ökning med 28 procent jämfört med sista kvartalet 2004.

Tittar man på helåret 2005 jämfört med året innan ser man även där en ökning och Sony Ericssons satsning på mer avancerade mobiler, bland annat musikmobilerna under Walkman-varumärket har gjort att intäkten per såld enhet även den ökat en aning.

- Vårt resultat speglar våra tidigare ökade investeringar i forskning och utveckling som hjälpt oss att utöka vår produktportfölj. Under 2005 har vi levererat allt från avancerade 3G-produkter som W900, till Z520 och enklare modeller som J230 för de som vill ha en enklare telefon, säger Miles Flint som är VD på Sony Ericsson.