Sony Ericsson hoppas på T100

Publicerad Senast uppdaterad

Igår redovisade Gartner att Sony Ericsson minskat sin globala marknadsandel från 7,4 procent till 4,8 procent under tredje kvartalet i år.

I Sverige ökar dock Sony Ericsson successivt, enligt Roger Bolander, chef för Norden, på Sony Ericsson. I vilken takt vill han dock inte säga. Inte heller hur stor andel av den svenska marknaden bolaget har.

- Jag kan säga så mycket att vi är klar tvåa efter Nokia. Efter oss är det ett mycket stort glapp till trean, säger han.

Hur stort är då glappet mellan Nokia och Sony Ericsson?

- Det vill jag inte svara på, säger han.

Sverige är det land som Sony Ericsson går bäst i, enligt Bolander.

- Mycket beror det nog på att det är vår hemmamarknad.

Nokia är fortfarande klart dominerande i Sverige. Vad kan ni lära er av dem?

- De är duktiga på att ha slutanvändaren i fokus, de prickar rätt med de modeller de lanserar och de har ett brett sortiment. Nu tror jag de har 21 modeller ute på marknaden. Sony Ericsson har ett smalare segment.

Kommer ni bredda er, så som Nokia?

- Nej, det är svårt att hantera väldigt många modeller från samma tillverkare från marknadens sida, det kan upplevas som att det är för brett.

Däremot försöker Sony Ericsson nu ta upp kampen med Nokia om de prismedvetna användarna.

- T100 vänder sig till ett prissegment där vi inte funnits tidigare och som länge totalt dominerats av Nokia 3310. Nu går den modellen ur tiden och ersätts av Nokia 3410 och 3510. T100 kommer konkurrera med dem på allvar.

Är det svårt att försöka locka över trogna Nokia-användare?

- Ju yngre man är desto mindre lojal är man gentemot ett varumärke.

Varför tog det så lång tid innan Sony Ericsson kom ut med en telefon som T100?

- Vet inte...Ericsson hade ett större fokus på affärssegmentet. Via Sony fick vi bättre balans mellan affärs- och konsumentbiten, säger Roger Bolander.