Sony Ericsson kan konsten att lyfta fram en funktion
Med R-serien fortsätter Sony Ericsson med det de är bäst på av mobiltillverkarna: Att ge en viss funktion en attraktiv inramning.
Sony Ericsson har lanserat en ny serie lågprismodeller, R-serien, med radio i fokus. Vaddå radio, FM-radio finns ju i till och med de billigaste telefoner nuförtiden, hur kan man hävda att det är något nytt att komma med.
Det gör man naturligtvis inte, men däremot gör man återigen det som Sony Ericsson kanske gör bättre än någon annan mobiltelefontillverkare: Man lyfter fram en funktion med hela förpackningen och designen, och jag kan inte låta bli att imponeras över hur väl uttänkt det är.
När den första Walkman-mobilen kom protesterade vi på tidningen Mobil en smula, musikmobiler var ju inget nytt. Det var i och för sig sant, men genom att använda Walkmanloggan och lyfta fram musikfunktionerna och ge dem en passande inramning lyckades man ge en sorts garanti att telefonen verkligen VAR en musikspelare, vilket bröt ner den skepsis hos konsumenterna som funnits tidigare.
Samma sak var det med Cybershot-mobilerna, och R-serien kan ses som en lågbudgetvariant av samma strategi. För FM-radio är verkligen ett enkelt sätt att förgylla lågbudgetmobilen. Men till skillnad från de flesta andra har Sony Ericsson tänkt ett steg längre. Man har designat den som en radio och gett den radiofunktioner som om de finns i andra mobiler är betydligt mer svåråtkomliga. Det blir inte bara en telefon med inbyggd FM-radio, utan en telefon och radio.
Att man på kuppen ger en lågbudgetlur litet karaktär och charm, ja det kan verkligen inte skada!