Sony Ericsson, Nokia och Samsung störst i Sverige

Sony Ericsson fortsätter att dominera den svenska marknaden. Nokia är fortsatt tvåa men trean Samsung växer kraftigt i Sverige. LG är riktigt stora på 3G-telefoner i Sverige.

Publicerad Senast uppdaterad

Det är den nya statistiken från IT Research som nu visar på marknadsläget på den svenska mobilmarknaden.

2005 är första året någonsin som mobilförsäljningen minskat i Sverige. Det första halvåret 2005 var en riktigt dålig period, men slutet av året skedde en rejäl upphämtning i försäljningen, enligt IT Research.

3G-telefoner sålde bra under slutet av 2005. Ökningen var 93% jämfört med fjärde kvartalet 2004. Totalt såldes 210620 3G-telefoner. Det innebär att var femte telefon som såldes var en 3G-mobil.

Sony Ericsson har ungefär halva marknaden i Sverige, enligt IT Research. Nokia är fortfarande tvåa på den svenska marknaden. Snabbt växande Samsung är trea i Sverige. LG innehar fjärdeplatsen, framför allt tack vare bra 3G-försäljning.

- Det har varit ett väldigt tryck på musikmobiler den senare tiden, säger David Larsson på IT Research.

Han tror att Motorola också kommer att kunna växa under 2006 i Sverige, tack vare många intressanta modeller som är på väg ut. Motorola har under senare år fört en tynande tillvaro på den svenska marknaden. Men under fjärde kvartalet förra året ökade Motorola i försäljningen.

I övrigt är det mest på smarta mobiler som det hänt mycket på senare tid, enligt David Larsson.

- Det har hänt mycket på smartphonessidan. Qtek har blivit störst i Sverige. Sony Ericsson och Nokia har inte fått fram sina smartphones-modeller i tid, säger David Larsson.

Det kommande året tror David Larsson att det mest intressanta kommer bli utvecklingen vad gäller 3G-telefonerna.

- Nu kommer tredje generatonens 3G-mobiler. Ser man på vad som är på väg ligger Nokia plötsligt mycket bra till. Särskilt Nokia har mycket intressant på gång, säger David Larsson.

- Innan året är slut kommer 3G-segmentet att vara det största segmentet på mobilmarknaden i Sverige, fortsätter han.

David Larsson tror också att Telia kommer att gå ut med en satsning på Edge under 2006, för att befästa sin ställning som glesbygdens främsta operatör.

- Telia vill inte att Nordisk Mobiltelefoni ska komma in och ta över glesbygds-marknaden, säger David Larsson

Försäljningsvolym, antal exemplar

Jämförelsesiffran gäller fjärde kvartalet föregående år

Totalt antal sålda enheter: 1.097.635 (-2%)

Fördelning på segment:

GSM/GPRS 855.475 (-2%)

GSM utan GPRS eller kamera 4.980 (-95%)

3G 210.620 (+93%)