Sony Ericsson ökar

Sony Ericsson ökar sin marknadsandel på världsmarknaden, visar den nya kvartalsrapporten. Fler billiga mobiler säljs men tillverkaren har fortsatt höga marginaler. Sony Ericssons kvartalsrapport visade att antalet sålda telefoner ökade 18 procent och bruttomarginalen var god, men nettovinsten minskade 17 procent under fjärde kvartalet till 373 miljoner euro.

Publicerad Senast uppdaterad

Sony Ericsson överträffade dock aktieanalytikernas förväntninger. Före skatt var vinsten för fjärde kvartalet 2007 501 miljoner Euro. Sony Ericsson har blivit svagare i Asien men gått framåt tack vare ökad marknadsföring i Nordamerika. Bolaget tror fortfarande på en möjlighet att bli en av de tre största mobiltillverkarna i världen.

Sony Ericssons intäkter låg ungefär som tidigare på 3,77 miljarder euro, att jämföra med 3,78 föregående år. Företaget sålde under perioden 30,8 miljoner mobiler. Bruttomarginalen låg på 31,8 procent, jämfört med 29,0 procent ett år tidigare. Det framgår av bolagets kvartalsrapport.

Enligt bolaget ligger nu marknadsandelen på drygt 9 procent, upp två procentenheter jämför med förra året.

Vinsten var ner från 447 miljoner euro förra årets sista kvartal till 373 miljoner euro i slutet av 2007, en minskning med 17 procent.

På samma sätt som för andra telefontillverkare i den hårda konkurrensen sjönk det genomsnittliga försäljningspriset per telefon (ASP) från 146 euro till 123 euro.

Trots lägre snittpris jämfört med föregående år så säger företaget att man tror på fortsatt ökande marknadsandel och bibehållen vinst framöver. Jämfört med kvartalet innan ökade det genomsnittliga priset tre euro. Kanske på grund av julhandel med lite dyrare modeller.

Sony Ericssons vd, Hideki Komiyama, som tillträdde i november förra året, skrev i rapporten:

- Vårt mål förblir att bli en av de tre toppspelarna i branschen, och det momentum vi byggt upp under 2006 och 2007 gör det till en realistisk och uppnåbar ambition.

Han nämnde också att bolaget avser upprätthålla marginalerna under 2008 och utöka satsningen på billiga mobiler. Vill företaget växa måste sortimentet bli mer komplett, speciellt på just billiga mobiler.

Företagets satsning på att öka marknadsandelen i Nordamerika ska också ge resultat under slutet av året.

- Vi har arbetat med att stärka våra relationer med de amerikanska mobiloperatörerna, och har förstärkt vår produktportfölj för Nordamerika som vi bedömer kommer att ge effekt under andra halvåret i år.

Vd trodde också på ett bra första kvartal i år. Företaget uppskattar den globala tillväxten på mobilmarknaden till tio procent. Samtidigt kastar man in en brasklapp om att förhållandena på marknaden kan förvärras. Hideki Komiyama pekade på den ökade osäkerheten i och med den amerikanska bolånekrisen och de ökade energikostnaderna i världen.

Vd Hideki Komiyama pekade på att företaget försöker differentiera sig med hjälp av funktioner som Trackid, Senseme och Playnow. Han uppgav också att man har planer på lanseringar och mer information om utvecklingen av Playnow-tjänsten under pressträffar i bland annat Barcelona och Cannes framöver.

Under en telefonkonferens nämnde Sony Ericssons vice vd och försäljningschef Anders Runevad att försäljningen i Asien var lägre än förra året. Den uppgick till 1.082 miljarder euro 2006 till 884 miljarder euro 2007. Man angav främst oroligheterna i Pakistan och förändrade abonnemangspaketeringar i Japan som orsak. Företaget uppgav under konferensen att man var övertygad om att man vidtagit rätt åtgärder för att hantera situationen.

För helåret ökade vinsten 12 procent till 1,1 miljarder euro, samtidigt som intäkterna ökade 18 procent, trots att det genomsnittliga försäljningspriset minskade 15 procent till 125 euro.