Sony Ericsson satsar på ny affärsmodell

Publicerad Senast uppdaterad

Själva står man för funktioner för tjänster och tillhörande operativsystem i mobilerna. Exempelvis väljer man själv om man lägger in Epoc, Pocket PC, Linux eller PalmOS i slutprodukten. Givetvis står man också för design och varumärke.

Affärsmodellen är ny åtminstone för dominanterna på mobiltelefonmarknaden. Mindre aktörer har alltid varit hänvisade till den här typen av lösning, d v s att köpa in en mobilplattform. En GSM-plattform är helt enkelt en så komplex och dyr historia att den kräver hög kompetens, stora volymer och finansiella muskler för att klara konkurrensklimatet.

Lägger man sedan till GPRS-, EDGE- och UMTS-teknik i mobilen ökar komplexiteten så mycket att det inte återstår många företag som klarar att ta fram mobilplattformar. Särskilt inte med tanke på prispressen som numera råder på massmarknaden för mobiler.

Därför tror Sony Ericsson att en liten grupp plattformsleverantörer kommer att svara för innehållet i mobiltelefonerna om några år.

En enda mobiltillverkare kommer inte att ha råd att hålla sig med en egen plattformsutveckling, och en plattformsverksamhet kommer inte att ha tillräcklig avsättning hos en enda mobiltillverkare.

Utvecklingen följer den som redan skett inom pc-industrin. Datortillverkarna köper massproducerade moderkort som följer industristandarder.

- Om några år kommer plattformsleverantörerna att ha 60 till 70 procent av världsmarknaden för mobiltelefoner, säger Jan Wäreby, vice vd på Sony Ericsson till Elektroniktidningen.

- Samtidigt räknar vi med att de tre-fyra största mobiltelefonleverantörerna kommer att ta en dominerande del av marknaden, säger han.

Det är mot den här bakgrunden man ska förstå utvecklingen bland tillverkarna av mobiler. Som vi skrivit tidigare här på Mobil har både Motorola och Ericsson under året tillkännagivit att man ger sig in på plattformsmarknaden. Och Ericsson har ju samtidigt avknoppat sin icke-plattforms-verksamhet in i Sony Ericsson Mobile.

Förutom Ericsson Mobile Plattforms och Motorola finns företag som Texas Instruments, taiwanesiska GVC, Agere och Qualcomm som gör nyckelfärdiga mobilplattformar.

För Sony Ericssons del finns ingen lojalitetsaspekt gentemot moderbolaget Ericsson vad gäller inköp av plattformar - relationen sägs vara rent affärsmässig. Enligt uppgift planerar exempelvis Sony Ericsson att köpa plattformen för en kommande GPRS-telefon från Agere.

Och i praktiken är redan Ericssons senaste modeller, som nu övertagits av Sony Ericsson, utvecklade enligt den nya filosofin. R600 sägs bygga på en plattform från Agere, och i övrigt vara utvecklad av GVC. T66 lär vara utvecklad av Microcell i Finland, T60c av Qualcomm, och T65, T68 och R380e av Ericsson Mobile Plattforms.

Nokia däremot tycks än så länge stå med ett ben i vardera utvecklingsfilosofin; den hitills rådande modellen och den nya. Finländarna väljer tillsvidare att fortsätta utveckla egna mobilkretsar, så kallade ASICs, som dock till stor del tillverkas av Texas Instruments. Men marknadsledaren indikerar också ett intresse för den nya trenden. Frågan är bara om, och i såna fall hur länge, man kan stå emot den nya trenden.

Att kunna sprida sina inköp av plattformar och teknikutveckling över ett antal konkurrerande leverantörer borde tala för lägre pris och snabbare utveckling av nya mobiler.

Onekligen tycks konsekvenserna av detta, åtminstone för en utomstående betraktare, vara att även Nokia på sikt tvingas följa med.

FAKTA:

ASIC - Application Specific Integrated Circuit, d v s en krets som är utvecklad för en specifik tillämpning.