Sony Ericsson tappar marknadsandelar
Dagens kvartalsrapport talar om fler lågpristelefoner sålda på marknader som växer men en minskad marknadsandel.
Sony Ericsson redovisade i dag sin rapport för första kvartalet i år. Antalet sålda enheter var 22,3 miljoner, något mer än de 21,8 som såldes första kvartalet i fjol och något mer än den prognos på 22 miljoner som man gick ut med lite tidigare i år.
Omsättningen låg på 2.702 miljoner euro, vilket är en minskning från förra årets nivå på knappt 2.925 miljoner euro.
Bruttomarginalen minskade något, från 30,3 procent till 29,2 procent samma kvartal förra året.
Rörelsevinsten var detta kvartal 181 miljoner euro, att jämföra med 346 miljoner euro i början på förra året. Det är 47 procent lägre, men i linje med den resultatvarning som kommit tidigare. Rörelsemarginalen sjönk till 6,7 procent till skillnad från fjolårets inledande 11,8 procent. Marginaltappet uppges bero på att man inte riktigt har rätt blandning av mobiler i utbudet.
Snittpriset per såld telefon sjönk även det från 134 euro under första kvartalet förra året till 121 euro per mobil innevarande år. Företaget uppger i rapporten att intäkterna minskade på grund av att marknaden i mittensegmentet och för de avancerade mobilerna stannat av. Man tror också att snittpriset kommer att fortsätta sjunka, då fler och fler lågpristelefoner säljs.
- Tillväxten ägde rum i lågprissegmentet där vi är svaga, vilket betyder att vi snabbt måste stärka vår produktportfölj inom det segmentet, sa Dick Komiyama, vd för Sony Ericsson, vid morgonens telefonkonferens.
Företaget uppger själv sin världsmarknadsandel för mobiltelefoner till 8 procent, vilket är en minskning sen förra kvartalet, då man skattade andelen till cirka 9 procent. Vid konferensen uppgavs att marknadsandelen för 3G-telefoner under kvartalet var ungefär den dubbla i jämförelse med GSM-telefonerna.
Bolaget nämnde att man kommer att lansera den nya mobilen Xperia under andra halvan av året. Företaget tror att de mobiler som kommer att lanseras under andra halvan av året kommer att ge en positiv effekt.
Sony Ericsson gör prognosen att den totala världsmarknaden för mobiler under året kommer att växa med ungefär 10 procent, från dryga 1,1 miljarder sålda enheter i världen under förra året. Huvudsakligen kommer ökningen att ske på tillväxtmarknader.