För årets andra kvartal redovisar Sony Ericsson en av sina sämsta perioder i bolagets historia. Nettoresultatet är en förlust på motsvarande 2,3 miljarder kronor och volymerna fortsätter att rasa.
Av de fem stora mobiltillverkarna i världen är Sony Ericsson först ut att bekänna färg. Den dystra trenden håller i sig. Bolaget har dock lyckats minska förlusterna. Om detta kvartal innebär ett trendbrott eller en tillfällig förbättring återstår att se under de närmaste kvartalen. Jämför man dagens försäljningsvolym med perioderna då det gick som bäst kring 2007 handlar det nästan om en halverad försäljning sett till antalet sålda mobiler.
Kvartalsförlusten på motsvarande 2,3 miljarder kronor är bolagets näst största sedan starten under hösten 2001. För motsvarande period förra året redovisade Sony Ericsson i praktiken ett nollresultat (+6 miljoner euro). Nu har bolaget redovisat fyra kvartal i rad med förluster (kvartal 3 år 2008 till och med kvartal 2 år 2009).
Under andra kvartalet minskade Sony Ericssons nettokassa från 1,1 miljarder euro till 965 miljoner euro. Bolaget har därmed pengar för ytterligare tuffa kvartal.
Annons
Förlusterna är naturligtvis ett resultat av den minskade försäljningen. Under årets andra kvartal uppgår försäljningen till 1,68 miljarder euro, vilket är en nedgång med hela 40 procent jämfört med motsvarande period förra året. Volymnedgången på drygt 43 procent ligger bakom försäljningsraset. Ett något högre snittpris per såld mobil dämpade försäljningsnedgången till nyss nämnda 40 procent.
Annons
För att hitta en mindre volym än de 13,8 miljoner sålda mobilerna under årets andra kvartal från Sony Ericsson får man gå tillbaka till det första kvartalet 2006 då 13,3 miljoner enheter såldes (dock med ett betydligt högre snittpris). Några siffror eller indikationer för hur enstaka modeller eller produktfamiljer har sålt finns inte i rapporten.
De 13,8 miljoner sålda mobilerna innebär en marknadsandel på "drygt 5 procent" för årets andra kvartal, anser Sony Ericsson. Några prognoser för hur Sony Ericssons försäljning kan utvecklas under den närmaste framtiden lämnas inte, men däremot behåller bolaget prognosen för mobilbranschens totala volym i år: en nedgång med "minst 10 procent" från förra årets cirka 1,19 miljarder enheter.
Omsättning: 1 684 miljoner euro (-40%)
Nettoresultat: -213 miljoner euro (+6 miljoner euro)