Sony intar Japan och USA

Publicerad Senast uppdaterad

Nu tar Sony upp kampen i den hårda konkurrensen kring mobilt Internet och digitala nätverk i hemmet.

Finanserna i företaget är, för tillfället, inte direkt några glädjekalkyler, enligt nyhetsbyrån zdnet.

Därför hoppas nu Sony vända vindarna genom att i september lansera två nya modeller av handdatorer i Japan. Senare under året ska modellerna även lanseras i USA.

Detta ses som en strategi från företaget för att bli ledande i den framtida integrationen av hemelektronik och digitala nätverk.

Japans marknad för PDA (Personal digital assistans) antas dock vara relativt liten eftersom många av de japanska mobiltelefonerna har samma funktioner som en handdator.

Men i hemmen kan det finnas en presumtiv marknad för PDA, menar en talesman för Sony.

Marknaden för handdatorer i USA uppskattas till mellan tre och fyra miljoner enheter. Motsvarande siffra för Europa är två till tre miljoner enheter. Men i Asien, inklusive Japan, uppskattas marknaden till endast drygt en miljon enheter, enligt talesmannen för Sony.

Sony hoppas därmed att de, genom lanseringen av handdatorerna, ska öka medvetenheten kring dylika produkter i Japan och skapa en ny marknad.

Mjukvaran i handdatorerna som ska lanseras har utvecklats av Palm.

Microsoft tar dock upp kampen med Sony när man har börjat utveckla en japansk version av Pocket PC.