Spam till mobilen ett allt större problem
Allt fler drabbas av ändlösa mängder av skräp-sms från företag som gör reklam. I vissa fall kan inte avsändaren spåras så att man kan avanmäla sig. Och i de fall där det går kan en avanmälan ironiskt nog leda till att man får ännu mer reklam via sms, eftersom ens telefonnummer registrerats vid det tillfället man avanmält sig och sedan sålts vidare till andra företag.
Redan idag finns en lag som säger att all reklam måste vara märkt så att man tydligt ska se att det är just reklam.
- När det gäller reklam som skickas via posten måste även kuvertet vara märkt så att man inte ska behöva öppna brevet innan man ser vad det är. Detsamma borde gälla även för sms, säger Bertel Rennerfelt, jurist på Konsumentverket.
I Japan instiftades för en tid sedan en lag som just säger att spam och reklam via sms måste vara märkt redan innan det öppnats.
Men EU har gått ett steg längre för att få stopp på skräputskicken. Enligt ett direktiv som ska träda i kraft senast i oktober i år förbjuds alla utskick via mejl och sms som inte har begärts av mottagaren. Med undantag för företag man har en bestående kundrelation till, som banken till exempel.
Drabbas man av otillåtna utskick ska detta anmälas till Konsumentverket.
Ett problem är att vissa som skickar reklam och spam saknar avsändare. Hur ska man komma åt dessa?
- Det är ett problem för de övervakande myndigheterna, säger Yvonne Stein, kansliråd.
Men i och med att samma direktiv snart kommer att gälla inom hela EU ökar ändå chanserna att få tag på de ansvariga jämfört med idag, enligt Yvonne Stein.